Bacterii extraterestre inviate si clonate

Bacterii extraterestre inviate si clonate

-------- ----- ------ ----- ----- ----------

Bruno D'Argenio, geolog la Consiliul National al Cercetarii din Italia si Giuseppe Geraci, profesor de biologie moleculara la Universitatea din Napoli au facut un anunt socant: au descoperit o bacterie extraterestra si - mai mult - au readus-o la viata.

' si apoi au inceput sa se miste '

Bacteria in cauza, numita 'cryms' de la 'crystal microbes', a fos descoperita in interiorul unui meteorit pastrat la Muzeul de Mineralogie din Napoli. Nimic surprinzator pina aici, dat fiind precedentul cu bacteria descoperita de cercetatorii britanici in masa meteoritului ALH-84001. Cu totul neasteptata este insa readucerea la viata a bacteriei vechi de milioane de ani.

Referindu-se la aceasta descoperire, Bruno D'Argenio a declarat ca 'in contact cu o solutie fiziologica, bacteriile au devenit vizibile si apoi au inceput sa se miste'.

Asa cum era si de asteptat, un asemenea eveniment a pus in miscare intreaga lume stiintifica.

Contaminarea terestra este aproape exclusa

Odata ce au fost readuse la viata, aceste bacterii au fost clonate si puse intr-o cultura speciala, pentru a avea la dispozitie mai multe exemplare. Au fost efectuate si niste teste genetice, ale caror rezultate l-a facut pe Giovanni Bignami, directorul stiintific al Agentiei Spatiale Italiene, sa afirme despre codul lor genetic ca 'nu seamana cu nimic cunoscut de pe Pamint'.

Evident, la fel ca si in cazul ALH-84001, nu au lipsit nici banuielile ca meteoritii au fost contaminati cu microorganisme terestre. Dar, pe linga codul genetic nemaiintilnit pina in prezent, Giovanni Bignami mai are un argument: mostrele din interiorul carora au fost extrase bacteriile au fost sterilizate la 950 de grade Celsius si, ulterior, curatate cu alcool.

Panspermia - mai mult decit o ipoteza ?

In masura in care aceste descoperiri vor fi verificate, se pare ca vom avea o confirmare a teorie 'panspermiei', avansata pentru prima oara de catre chimistul Svante Aarhenius inca din 1900. Pansperia explica aparitia vietii pe Pamint prin faptul ca, in urma cu patru miliarde de ani, din adincurile spatiului ar fi ajuns microorganisme, purtate de meteoriti. Aceasta ipoteza a fost sustinuta recent si de Francis Crick, laureat al Premiului Nobel.

In viziunea lui Giovanni Bignami, directorul stiintific al Agentiei Spatiale Italiene, viata a aparut initial in interiorul nebuloasei protoplanetare, acel imens nor cosminc din care, prin condensare, s-au format planetele. Cercetatorii italieni au descoperit asemenea bacterii 'cryms' in 50 de mostre de meteoriti, provenind de pe toate continentele.

Eventualele confirmari ale unor studii independente vor insemna sfirsitul ipotezei conform careia nu exista motive sa cautam viata in alte parti ale Universului, aceasta fiind un simplu 'accident' terestru, rezultat al unui cumul exceptional de conditii de favorabile.

Oricum, pina la noi descoperiri, putem sta linistiti. Desi au ajus la respectabila virsta de patru milioane de ani si au supravietuit cu bine radiatiilor cosmice si temperaturilor extreme, bacteriile detectate de cercetatorii italieni nu fac fata antibioticelor.

( SURSA : Discovery News ) .