Introducerea in studiul biologiei celulare si moleculare

Introducerea in studiul biologiei celulare si moleculare.

Obiectul biologiei celulare si moleculare.

Def: biologia celulara si moleculara este o disciplina medicala care sta la baza structurala si functionala a activitatii vitale ce sunt desfasurate in celula, precum si a organitelor celulare (elemente componente ale celulei) ceea ce ii confera celulei functia de baza al organismului uman: crestere, dezvoltare, reproducere.

Etape ale evolutiei celulei.

I studiul celulelor incepe in secolul XVI cand Robert Hooke descopera microscopul optic si distinge unitatea numita "cella" ulterior celula, sub forma unor mici camarute

II R. Brown descopera nucleul ca parte componenta a celulei.

Evolutia celulei este dat de aparitia teoriei celulare a lui Schlieiden si Schwann conform careia celulele sunt componente ale organisme vii, teorie completata de Wirchow "omnis celulla e celulla" (o celula provine dintr-o alta celula).

Aceasta teorie celulara moderna a pus bazele studiului celulelor si a dat posibilitatea inv. structurii celulare.

Toate celulele provin din celule proexistente, ulterior sa descoperit diviziunea directa.

Flemming e cel ce a permis o cunoastere a modului in care se perpetueaza celulele, in acest studiu avand un rol important cromosomii descoperitti de Walderer, ulterior mitocondriile descrise de Actmanna si Berna

Emil Palade descopera ribozomii, structura celulara decisiva in sinteza proteinelor si modul de reciclare a membranelor celular.

Biologia celulara in Romania.

Bazele au fost puse de Victor Babes si Ion Cantacusino, Marinescu a pus bazele    prin aparitia lucrarii Celula nervoasa, la Paris. Victor Babes este autorul primului tratat de microbiologie din lume, el este si descoperitorul corpilor babes-negri in neuroni si desc unui de org denumita babesite, impreuna cu Ernst? Au descoperit babeserst in bazinel

Bazele immunologiei au fost puse de I Cantacusino care a descris si factorii stimulatori al secretiei celulare si rolul diferitelor lichide si umori celulare.

scoala romana de biologie celulara este de Ion Atanasiu si Ion Dragoi, I. Diculescu, prof. Benga. Cercetatori de la institutul national de biologie de la Bucuresti- facultatea Carol Davila si institutul central de biologie celulara si moleculara.

Biologia celulara si moleculara utilizeaza o serie de technici de laborator si de investigare a celulei prin:

• Microscopie optica
  • Microscopie electronica
  • Technici de criofracturare
  • Technici de fractionare a celulei prin centrifugare
  • Technici biochimice
  • Technici fizice
  • Rezonanta magnetica nucleara de o inalta rezonanta si de spini care utilizeaza marcari specific si substante cu electroni impartiali ce se pot atasa acizilor nucleici

Notiuni generale despre celula.

Celula procariota si celula eucariota.

I celulele procariote sunt cele cu nucleul nediferentiat, specific organismelor unicelulare, alge albastre si verzi.

II celula eucariota este celula cu nucleul diferentiat , specific organismului uman, are o structura complexa care are capacitatea de a asigura echilibrul dinamic in orgnism si toate functiile vitale ale organismului viu.

Celula eucariota este protejata de o membrana plasmatica care o delimiteaza de mediul exterior.

Membrana asta e:

permeabila si realizeaza schimbul de substanta cu mediul inconjurator

selectivitate: schimbul se realizeaza cu ajutorul unor substante

Membrana delimiteaza structura citoplasmei celulare sustinuta de un citoschelet in care sunt incluse nucleul celular ce comunica cu citoplasma prin porii nucleici (nucleul avand un nucleol si cuprinde elemente structurale de baza ADN si ARN. Diferanta creiaza cicosolul cu elementele sale de sustinere ce constituie matricea celulara.

Citosolul adaposteste organitele celulare:

• Reticul endoplasmatic: o formatiune in    cu nucleul, care poate fi de doua feluri, cu ribozomi, si reticul endoplasmatic neted- fara ribozomi
  • Mitocondriile uzinele producatorare de energie, energia se produce la nivelul crestelor mitocondrial, unde au loc procesele de oxidoreducere si se produce energia.
  • Complexul Golgi cuprinde o serie de cisterne si tuburi care realizeza procesele de secretie celulara ribozomii procese de oxidare si hidroliza la nivelul celular.
  • Toate componentele celulare realizeaza o interactiune intrucat isi coordineaza procese fiziologice si metabolice.