Virusoizii

Virusoizii

Virusoizii sunt molecule mici de ARN monocatenar, circulare, covalent inchise, incluse in stare fizic autonoma (ARN2), in capsida unor virusuri fitopatogene cu genom linear segmentat sau integrate in genomul viral (ARN1).

Virusoizii sunt molecule mici de ARN satelite, descoperite relativ recent (l983) si sunt foarte putin studiati.

Virusoizii sunt alcatuiti din molecule mici de ARN monocatenare, circulare, inchise covalent (ARN2), de 300-400 nucleotide, prezente uneori in forme concatemere, in celulele plantelor infectate. Replicarea moleculei de ARN genomic este catalizata de ARN-polimeraza virusului helper sau de ARN-polimeraza dependenta de ARN a celulei vegetale. Sediul replicarii este citoplasma celulei vegetale. Activitatea ARN-polimerazei dependenta de ARN este detectabila in multe tipuri de celule vegetale neinfectate, se intensifica dupa infectia virala si nu are specifitate de virus, in timp ce ARN-polimerazele virale sunt specifice. Virusoizii nu se multiplica in absenta virusului helper, fie datorita absentei replicazei, fie datorita absentei proteinelor capsidale.

In cazul VTMV (Velvet tobacco mottle virus), care produce o forma speciala de marmorare la plantele de tutun, ca si in cazul celui care produce marmorarea unor plante tropicale (Solanum nodiflorum mottled virus), virusoizii sunt integrati in genomul viral, prezenta lor asociata fiind obligatorie pentru producerea infectiei.

Prin contrast, in cazul LTSV (Lucerne transient strek virus), ARN2 virusoidal se comporta ca ARN satelit, nefiind implicat in replicare.

Virusoizii se aseamana cu viroizii, prin structura lor secundara (dar probabil mai flexibila), prin aparenta incapacitate de a codifica sinteza unor proteine si prin mecanismele de replicare.

Virusoizii se deosebesc de viroizi, prin faptul ca genomul lor este incapsidat si este incapabil sa infecteze plantele sensibile, in absenta genomului viral asociat.