Username / Parola inexistente

Home Documente Upload Resurse Alte limbi doc

Radioactivitatea Naturala

Chimie

Radioactivitatea Naturala

Radioactivitatea naturala - a fost descoperita de fizicianul francez Henri Becquerel(1852-1908) in timp ce studia radiatiile X.El cerceta dac radiatiile emise de un corp fluorescent traversand o hartie neagra sunt capabile sa impresioneze o placa fotografica.Experimentele lui au fost continuate de Marie Curie care a descoperit ca proprietatea de a emite in mod spontan radiatii o au si alte subst. Cum ar fi uraniul ,radiul,poloniul.

Fizicianul ernst Rutheford a descoperit ca in timpul dezintegrarii radioactive a unor nuclee radioactive se emit si radiatii care sunt deviate in camp electric magnetic.Deci aceste radiatii sunt alcatuite din particule cu sarcina electrica fiind numite Radiatii α si β.

Atunci cand un nucleu radioactiv emite o particula El se transforma intr-un alt nucleu.      AX→ 4He→      A-4Y

RadiatiileX, au proprietatea de a strabate substantele producand modificari chimice ale acestora.Datorita efectului lor ionizant radiatiile modifica celulele materiei vii cu care interactioneaza.

Modificarile fuctionale care se produc datorita schimbarii structurii celulelor unui organism ,sub actiunea radiatiilor,se numesc Efecte Eiologice ale Radiatiilor.

Radiatiile ,interactionand cu substanta pe care o strabat cedeaza acesteia o parte sau toata energia lor.Energia cedata de radiatiile unitatii de masura a substantei cu care interactioneaza reprezinta Doza Absorbita(D)       -D=ΔW/Δm ,unde ΔW este energia cedata masei Δm de substanta. Unitatea de masura in S.I este Gray(Gy).Alta unitate de masura ,pt. doza absorbita este 1 rad= 10-2 Gy.Denumirea de rad vine de la Radiation Absorbed Doze, care inseamna doza de radiatie absorbita.

Marimea care corespunde efectului biologic produs de radiatie se numeste Doza biologica(B) si se masoara in Sievert (Sv) sau in Rem.Denumirea vine de la Rontgen Equivalent Man care inseamna robtgenul echivalent pt. om.

Detectorii de radiatii - cei mai des folositi sunt dozimetrele - care contin un film sensibil la radiatii , filmul permite evaluarea dozei de radiatii primite de persoana care l-a purtat.

Contorul Geiger-Muller

Permite numararea ionilor prezenti in aer si

prin urmare , intensitatea radiatiilor care i-au

produs.

Contorul de scintilatie - are in alcatuirea lui substante(ca sulfura de zinc) care devin fluorescente sub actiunea radiatiilor.

Daca o persoana este supusa mai multor tipuri de radiatii ,doza biologica este suma dozelor fiecarei radiatii.

Din studiile realizate de-a lungul anilor s-au stabilit anumite limite pt. doza biologica asupra organismului in tot timpul vietii. Aceasta marime se numeste Doza maxima permisa.Limitarea dozei la aceasta valoare ii permite organismului sa se refaca.

Zona Expusa

Doza maxima permisa(mSv/an)

Populatie pers. expuse profesional

Corp intreg,cap si trunchi;cristalin

Alte organe izolate

Oase si piele

Maini;antebrate sau picioare,glezne

Doza maxima permisa pt. o persoana ,in functie de varsta ei se calculeaza cu relatia :Dmax=5(N-18) rem

Ø     Daca organismul este expus instantaneu la o doza foarte puternica de radiatie(de >5 Gy) decesul poate surveni in cateva saptamani.

Ø     Daca o mica parte a organismului ar fi expusa pt. scurt timp la doza foarte puternica poate sa nu survina decesul dar pot sa apara efecte secundare : inrosirea pielii intr-o saptamana, cand doza absorbita este primita de piele;sterilitate daca doza e primita de testicule sau de ovare;distrugerea partii expuse daca doza >10 Gy;boli cancerul,leucemia,cataracta; sau pot aparea la descendenti