BIOLOGIE GENERALA - intrebarile de cultura generala

BIOLOGIE GENERALA - intrebarile de cultura generala

Ce stiti despre sistemul binomial de numire al speciilor?

Speciile sunt denumite pe baza unui sistem binomial (introdus in 1735 de catre Carl Linnaeus in lucrarea sa Systema Naturae), ce utilizeaza doua cuvinte de origine latina, dintre care primul, scris cu majuscule, reprezinta numele de gen, iar al doilea, desemneaza numele de specie.

Ce stiti despre biologul german Ernst Haeckel (1834-1919)?

Ernst Haeckel a fost descoperitorul a mii de specii noi, autorul arborelui filogenetic al organismelor vii, autorul a numeroase concepte (ex. a controversatei teorii "ontogenia repeta filogenia"), popularizator al teoriei evolutioniste a lui Charles Darwin in Germania (de aceea universitatea unde preda era cunoscuta ca "fortareata evolutionismului de la Jena", locul unde s-au format si alti biologi de renume, de exemplu de la noi Grigore Antipa ( ) si Nicolae Leon (1862-1931)).

Care sunt cele mai mari protiste?

Talul de Macrocystis (alga bruna) are uneori dimensiuni uriase (200- 400 m lungime), fiind cele mai mari protiste.

Ce este agarul?

Peretele celular al algelor rosii (Increngatura Rhodophyta) contine predominant celuloza, dar poate contine si polizaharide cu sulf (de exemplu agar - de ex. la Gelidium sau Gracilaria). Peretele gelificat pus in apa fierbinte formeaza o gelatina numita geloza sau agar-agar folosit ca substrat de cultura in microbiologie si biotehnologie vegetala.

Ce este bradul Douglas?

Bradul Douglas este de fapt o Pseudotsuga, deci un alt gen, nu este un Abies (brad), asa cum se poate observa daca ne uitam la con, care este diferit de alte conifere. Creste relativ repede, ajunge la 120 m si reprezinta cei mai folositi brazi de Craciun in SUA, unde sunt tunsi pentru a avea o coroana conica perfecta. Poarta numele botanistului scotian David Douglas care l-a introdus pentru prima oara in cultura in 1826, el a introdus in cultura in Europa numeroase specii de confiere din America de Nord. La noi a fost naturalizat de mult timp.

Cine a fost Gheorghe Marinescu ( Bucuresti , Bucuresti)?

Gheorghe Marinescu

Tesutul nervos prezinta doua categorii de celule: neuronii si celulele gliale. Cand invatam despre neuron si neurologie auzim despre contributia unui savant roman, Gheorghe Marinescu, dar putini dintre noi, azi, ne putem imagina ca mai toata contributia inestimabila pentru care Prof. Marinescu este faimos in intreaga lume a fost obtinuta in conditiile cele mai grele de saracie la Spitalul de boli nervoase din Pantelimon unde Gheorghe Marinescu lucra ca simplu psihiatru. Prof. Marinescu a facut naveta intre Bucuresti si Pantelimon cu mijloacele de transport ale acelor vremi, zi de zi, timp de 22 de ani. In acel spital, lipsit de facilitati de cercetare si personal de cercetare calificat, el a scris impresionanta sa lucrare "Celula nervoasa", un text clasic in neuroanatomie, citat si azi in orice tratat de neurologie. A murit in 1938 lasand in urma o lunga lista de contributii inestimabile in medicina. A fost un pionier in toate ramurile neurologiei, desi a lucrat de multe ori in conditii grele, care il faceau sa se simta "ca un soldat fara arma".

Cine a fost Dimitrie Brandza (1846-1895)?

Botanist, fondatorul Gradinii Botanice din Bucuresti care acum ii poarta numele. Profesor la Univ. din Iasi si la Univ. din Bucuresti, membru al Academiei Romane.

Ce este chihlimbarul?

Coniferele secreta rasini pentru a se proteja de atacul insectelor sau de infectarea cu fungi a unor zone lezate. Rasina fosilizata intarita formeaza chihlimbarul.

Care este cel mai vechi gen dintre arborii actuali?

Cei mai vechi arbori sunt arborii ginkgo (Ginkgo biloba) originari din China unde nu mai exista in flora spontana si probabil ca ar fi disparut daca nu ar fi fost cultivati in manastiri. Fosile de Ginkgo vechi de acum 200 milioane ani sunt aproape identice cu arborii actuali.

Atropa belladona (matraguna) este o planta binecunoscuta din Fam. Solanaceae din care se extrage atropina utilizata in oftalmologie. Stiti de unde ii vine numele?

Numele vine de la Atropos care era una (cea mai in varsta) din cele trei zeite ale destinului in mitologia greaca, cunoscuta ca fiind "inflexibila" si "inevitabila". Ea era cea care taia firul vietii muritorilor. Denumirea stiintifica a matragunii tradeaza toxicitatea si letalitatea caracteristica, cunoscute din vremuri stravechi si datorate alcaloizilor constituenti.

Multi membri ai Fam. Lamiaceae (sau Labiatae) sunt intens cultivati. Acest lucru se datoreaza pe de-o parte faptului ca sunt plante aromatice, si pe de alta parte datorita usurintei cu care se pot cultiva, ele fiind printre plantele cel mai usor de multiplicat prin butasire[*]. Unii reprezentanti sunt cultivati pentru frunzele decorative, puteti da vreun exemplu?

Da, Coleus (urzicuta).

Busuiocul (Ocimum basilicum) a devenit o caracteristica a culturii nationale la noi, dar este busuiocul o planta originara din flora spontana a Romaniei?

Nu, busuiocul este o planta de provenienta orientala care de-a lungul timpului a ajuns sa fie aclimatizata si cultivata si la noi in orice gradina.

Ce produs foarte folosit se obtine din cicoarea comuna (Cichorium intybus)?

Din radacina de cicoare prajita si pisata se obtine un foarte popular surogat (inlocuitor) de cafea.

La cursul de Biologie generala ati invatat ca in prezent sunt recunoscute 5 regnuri: Monera, Protista, Fungi, Plantae si Animalia. Cu toate acestea, multi oameni de stiinta considera acum ca acest sistem este depasit. Sistemele moderne de clasificare au la baza 3 regnuri (priviti figura de mai jos construita pe baza datelor de genetica):

1. Archaea (pentru Archaebacteria)
  2. Bacteria (pentru Eubacteria)
  3. Eukarya

s        Emil Racovita - intemeietorul biospeologiei

s        Constantin Parhon - autorul primului tratat de endocrinologie din lume

s        Nicolae Paulescu adevaratul descoperitor al insulinei

s        Ioan Athanasiu - deschizator de drumuri in fiziologia animala din Romania

s        Aristide Caradja intemeietorul entomologiei romanesti

s        Nicolae Leon - intemeietorul parazitologiei romanesti

s        Grigore Antipa - muzeograf, hidrobiolog, inventatorul dioramelor, a condus infintarea Muzeului de istorie naturala din Bucuresti, care astazi ii poarta numele.

s        Ion Borcea - reprezentant de seama al limnologiei romanesti