DemografieEcologie mediuGeologieHidrologieMeteorologie

Ipoteza originii organice

Geologie

Ipoteza originii organice

Inca din secolul al XVIII - lea au fost emise ipoteze privind originea organica a hidrocarburilor, care accepta formarea acestora pe seama plantelor sau animalelor.

Se poate considera ca toti componentii substantelor organice, ca: grasimi, celuloza, hemiceluloza, proteine etc., contribuie la formarea hidrocarburilor naturale. Grasimile vegetale si animale reprezinta materia prima pentru formarea petrolului, celuloza si lignina sunt la baza formarii carbunilor, iar albuminele si hidratii de carbon au rol secundar, contribuind, prin produsele lor, la formarea hidrocarburilor.

In prezent se cunosc o serie de argumente de ordin fizico-chimic si geologic in sprijinul originii organice a hidrocarburilor.

Argumente de ordin fizico-chimic. In compozitia chimica a hidrocarburilor intra o serie de elemente si combinatii complexe, care confirma originea lor organica si anume:

azotul este prezent fie liber , ca amoniac, fie sub sub forma de compusi organici complecsi, din grupa piridinei si a chinoleinei. Azotul poate proveni si din emanatiile vulcanice, dar numai ca gaz liber sau sub forma de compusi binari si nu in combinatii complexe, care sunt proprii numai compusilor organici ;

sulful este intalnit in hidrocarburi, fie liber, fie sub forma de hidrogen sulfurat, tiofene sau mercaptani si provine din descompunerea unor albuminoide ;

oxigenul este intalnit in componenta compusilor organici ca acizi naftenici, acizi grasi si aromatici, derivati ai colesterinei si fitosterinei, o substanta echivalenta colesterinei, carcteristica regnului vegetal ;

colesterina se intalneste in regnul animal (in ficat, creier si nervi uscati, in peste, carne). Colesterina si fitosterina determina activitatea optica a hidrocarburilor ;

fosforul, pus in evidenta in unele hidrocarburi, provine din materia prima organica din care s-a format hidrocarbura ;

porfirinele, sunt substante cu o structura complexa cu patru nuclee de piroli in molecula si contin Fe si Va. Porfirinele sunt de origine vegetala si animala. Prezenta porfirinelor in hidrocarburi atesta ca mediul in care a avut loc bituminizarea a fost reducator si nu oxidant, deoarece ele sunt sensibile la oxidare si in prezenta oxigenului s-ar fi distrus;

hormonii, in hidrocarburi, s-au gasit in cantitati mici si ca exemplu se mentioneaza dextronele-hormoni separati din uleiul de palmier si flori de salcie;

resturi de organisme ca cele de alge, spori, carbuni etc., sau produse din transformarea substantei organice, sunt de asemenea, argumente in sprijinul originii organice a materiei prime de hidrocarburi.

Argumente de ordin geologic

lipsa unei legaturi genetice intre zacamintele de hidrocarburi si rocile eruptive si metamorfice. Din studiul zacamintelor de hidrocarburi reiese ca intre ariile de raspandire ale zacamintelor de hidrocarburi si ale dezvoltarii rocilor eruptive si metamorfice nu sunt raporturi geologice care sa ateste ca ele sunt legate din punct de vedere genetic. Se cunosc in scoarta terestra roci eruptive si metamorfice fisurate in    care sunt acumulari de hidrocarburi, dar in acest caz hidrocarbura este in zacamant secundar, ea a migrat, dupa ce fundamentul eruptiv sau metamorfic a capatat insusiri de roca rezervor ;

originea apelor de zacamant care, dupa L.Mrazec, reprezinta resturi ale apelor bazinelor de sedimentare in care au avut loc procesale de bituminizare. Apele sarate din zacaminte de hidrocarburi contin clorura de sodiu, precum si brom si iod. Iodul provine din materia organica din care a rezultat hidrocarbura, iar bromul si clorura de sodiu arata originea marina a acestor ape.

In cazul in care hidrocarburile sunt de origine organica se pune problema cunoasterii urmatoarelor principale probleme : 1) materia prima organica (in principal fito si zooplanctonul marin si salmastru, mai redus organismele superioare marine si substantele vegetale din domeniul continental) ; 2) conditiile geologice in care a avut loc acumularea si conservarea materiei organice ( regiuni lagunare, fiorduri, golfuri, unele delte si in general in marile interne, separate de ocean prin praguri inalte submarine, cu o stratificare a apei, paturile de fund sunt lipsite de oxigen ; 3) procesele de transformare a materiei organice in hidrocarburi naturale (rolul bacterilor, rolul sedimentului mineral si rolul radioactivitatii).

Studiile de geochimie executate de firme specializate din tara si strainatate au dus la concluzia ca in Romania marea majoritate a gazelor naturale au origiene biogena, dar exista si zacaminte care contin gaze de origine termogena.