Username / Parola inexistente

Home Documente Upload Resurse Alte limbi doc

Neptun - Inele Planetare

Astronomie

Neptun

Neptun este ultima planeta din sistemul solar in ordinea distantei fata de soare. A fost descoperita in si a fost denumita dupa zeul roman almarilor

Cuprins

• Istoric
    • Descoperirea planetei
  • Atmosfera
  • Inele Planetare
  • Lunile lui Neptun

Istoric

Descoperirea planetei

Desenele lui Galileo Galilei ne-au aratat ca planeta Neptun a fost vazuta pentru prima data pe 28 Decembrie 1612 si din nou pe 27 ianuarie 1613. Galileo a confundat planeta cu o stea fixa ce era la conjunctie de fiecare data.

In 1821, Alexis Bouvard a publicat tabele astronomice, efemeride, ale orbitei lui Neptun. In 1843, John Couch Adams a calculat orbita celei de-a opta planete care corespundea oarecat cu cea a lui Uranus. A trimis calculele sale lui Sir George Airy, astronomul de la Curtea Regala, care a cerut explicatii, care nu au mai fost transmise. In 1846, Urbain Le Verrier, independent de Adams, a facut propriile sale calcule, dar a avut probleme in a incuraja entuzaismul compatriotilor sai pe aceasta tema. Tot in acel an, John Herschel l-a angajat pe matematicianul James Challis sa caute si el planeta.

Dupa mai multe pronosticuri, Chalis a ajuns la niste rezultate mai relevante in iulie 1846. Intre timp Le Verrier l-a convins pe Johann Gottfried Galle sa caute planeta. Desi era student doar, la Observatorul din Berlin Heinrich d'Arrest a sugerat ca o harta mai recenta a cerului, in regiunea pe care a prezis-o Le Verrier se potrivea cu cerul de atunci.

Urbain Le Verrier,un matematician care a participat si el descoperirea planetei Neptun.

Neptun a fost descoperit in acea seara de 23 Septembrie , la 1 de locul pe care l-a prevazut Le Verrier si la aproximativ 10 de locul prevazut de Adams

Neptun a fost identificat ca planeta pentru prima data de catre astronomul german Johann Gottfrie Galle in 1846. Neptun este a patra planeta giganta gazoasa. Este putin mai mica decat Uranus. Face o miscare de spin la 16 ore. Temperatura la suprafata planetei este de aproximativ -218 C. Neptun este a 8-a planeta de la Soare, se gaseste la peste 4500 milioane de km de acesta. Este atat de indepartata de Soare, incat traseul sau orbital dureaza aproape 165 de ani .Neptun nu poate fi vazut cu ochiul liber, iar cu binoclul apare doar ca o stea. Chiar si prin telescoapele performante se vede doar un cerc albastrui.

Atmosfera

Atmosfera lui Neptun este in principal alcatuita din hidrogen si heliu, impreuna cu urme de metan. Metanul din atmosfera este responsabil, in parte, pentru aspectul albastru al planetei. De asemenea, Neptun are cele mai puternice vanturi din intreg Sistemul Solar, ele ating pana la 2100 kilometrii pe ora.

De la descoperirea ei pana in 1930, Neptun a fost cea mai indepartata planeta cunoscuta. La descoperirea lui Pluto in 1930, Neptun a devenit penultima planeta a Sistemului Solar. Pe 24 august 2006, in urma unei rezolutii a Uniunii Astronomice Internationale in care a fost schimbata definitia termenului de planeta, Pluto a primit statulul de planeta pitica, si Neptun a devenit din nou ultima planeta a Sistemului Solar.

Inele Planetare

Neptun are un sistem de inele planetare, desi mult mai putin conturate decat cele ale lui Saturn. Inelel are putea fi constituite din particule de gheata captusite cu silicati sau cu un material alcatuit din carbon. Primul din aceste inele a fost descoperit in 1968 de o echipa condusa de Edward Guinan, dar mai tarziu a inceput sa se creada ca aceste inele ar fi incomplete. Imagini facute de Voyager 2 in 1989, ilustrand inele slab conturate, au confirmat aceste presupuneri. Aceste inele au o structura erodata, causa acestui fapt fiind neinteleasa pana in momentul de fata, dar ar oute fi datorat interactiunii cu campul gravitational al unor luni mici care orbitreaza foarte aproape de ele.

Lunile lui Neptun

Neptun are 13 luni cunoscute. Cea mai mare, pe departe, cumprinzand mai mult de 99.5% din masa orbitala din jurul lui Neptun, si singura destul de masiva ca sa fie sferoidala, este Triton, descoperita la 17 zile dupa descoperirea planetei de catre William Lassell. Se presupune ca Triton ar fi fost candva o planeta pitica.

Fara forma Deoarece este atat de departe de Pamant, astronomii, pana nu demult, n-au putut sa vada planeta Neptun in detaliu. Ei sustineau ca Neptun este o planeta mohorata. Oricum, camerele de pe Voyager 2 au demonstrat ca este similara cu celelalte planete gigante gazoase. De exemplu, suprafata planetei este bantuita de furtuni violente.
Pete intunecate S-au dezvoltat cateva pete intunecate pe Neptun. Cea mai mare, cam de marimea Pamantului, numita Marea Pata Intunecata, comparabila cu o furtuna uriasa, ca Marea Pata Rosie de pe Jupiter.

Marea Pata Intunecata a fost vazuta pentru prima data in 1989 de sonda Voyeger 2. In anii 1990 insa, Telescopul Spatial Hubble nu a gasit-o. Nimeni nu cunoaste motivul disparitiei Marii Pete Intunecate si nici daca va reaparea.

Planeta albastra
Infatisarea albastruie a planetei Neptun este data de gazul metan din atmosfera sa, gaz de culoare albastra. Atmosfera ei contine de asemenea hidrogen, heliu si apa.
Se crede ca Neptun, sub atmosfera gazoasa, densa de nori, ar fi constituit dintr-un amestec de roca topita, apa, amoniac lichid si metan.
Suprafata furtunoasa
Manunchiuri lungi de nori inconjoara planeta Neptun. Sunt suprafete de cele mai rapide vanturi observate in Sistemul Solar. Langa Marea Pata Intunecata vanturile sufla cu viteze mai mari de 2000 km/h.
O data la 10 ore se ridica un nor. Acestui nor, cercetatorii i-au numele de Scuter deoarece traverseaza planeta atat de repede.
Satelitii lui Neptun
Neptun are 8 sateliti naturali. Cei mai mari sunt Triton si Nereid.
Triton, descoperit in 1846, este cel mai mare chiar decat planeta Pluto, avand diametrul de 2705 km. Spre deosebire de alti sateliti, acesta are o miscare orbitala opusa miscarii de spin a planetei Neptun.
Cea mai mare parte a surafetei lui Triton este neteda si stralucitoare. Prezinta pe alocuri umbre intunecate, iar in jurul polului sudic gheata roz. Are o atmosfera subtire.
Nereid a fost descoperit in 1949, iar diametrul sau nu depaseste 320 km.
In zborul din 1989 sonda spatiala Voyeger 2 a descoperit inca sase sateliti.
Aproape toate cunostintele noastre despre Neptun au fost furnizate de zborul sondei spatiale Voyeger 2 din anul 1989.

Zeul neptun

Neptun cunoscut in lumea greaca ca si Poseidon, zeul ce domnea asupra marilor, este unul din Olympieni, fiu al lui Cronos si Rhea. Dupa unele traditii, este considerat mai tanar decat fratele sau, Zeus. Cea mai veche legenda, cea in care Zeus, ajuns la varsta barbatiei, si-a fortat tatal, Cronos, sa restituie copii pe care i-a inghitit, ar arata ca Zeus este cel mai tanar din familie, asa cum Cronos insusi, care si-a detronat tatal Uranus, era mezinul lui. Dar incetul cu incetul, odata cu dezvoltarea dreptului primului nascut, Zeus, considerat stapan suveran, a luat locul celui mai mare. De aceea in legendele epocii clasice, neptun este adesea considerat mai tanar decat fratele lui.
Neptun ar fi fost crescut de Telechines si fiica lui Ocean, Cephira. Ajuns tanar, se indragosteste de Halia, sora lui Telechines, cu care va avea sase baieti si o fiica numita Rhodos. Aceasta se intampla pe insula ce si-a luat numele de la fiica lui Neptun.
In timputile Iliadei, neptun avea in stapanire marile la fel cum Hades donmnea asupra Infernului si Zeus asupra cerului si pamantului. Din aceasta impartire, el putea nu numai sa comande valurilor, dar si sa provoace furtuni, sa sfarame stanci dintr-o lovitura de trident si sa faca sa tasneasca izvoare. Puterea sa se pare ca nu se intindea doar asupra marilor, dar si asupra apelor curgatoare si lacurilor. Opus lui, Hades este zeul mortilor. Frate al lui Zeus, Neptun, Hera, Hestia si Demeter este fiu al lui Cronos si Rhea. Ca si Zeus si Hades, el este unul dintre cei trei care au impartit Universul dupa victoria asupra Titanilor.
Neptun a participat, de-a lungul unui an cu Apollo si pamantenii la construirea zidurilor Troiei. Laomedon I-a refuzat salariul convenit. Pentru a se razbuna, Neptun a trimis din abisuri un monstru care tiraniza poporul troian. Este originea ranchiunii pe care Neptun o avea impotriva troienilor si pentru aceasta il vom vedea intervenind in timpul razboaielor in favoarea aheilor. La inceputul Iliadei, decid la sfatul lui Nestor sa-si fortifice tabara inconjurand vasele cu un zid. Neptun protesteaza in adunarea zeilor in potriva axcestei decizii, care crede el ca I-ar diminua gloria ce I-a adus-o construirea zidurilor Troiei. E nevoie de cuvintele conciliante a lui Zeus pentru a-l calma si promisiunea de a distruge zidul ridicat de ahei. Initial a vrut sa ramana departe de batalie, dar in curand le vine in ajutor aheilor, pana cand la ordinul lui Zeus paraseste lupta. Totusi cand Ahile este pe punctul de a-l ucide pe Eneea, este Neptun acela care l-a salvat acoperind ochii lui Ahile cu o ceata si transportandu-l pe Eneea departe de linia de lupta.

Date generale