OZON - STRATUL DE OZON - Purificatorul cu ozon

Astronomie

OZON

Ozonul ar putea fi de doua ori mai important pentru schimbarile climatice, decat am prevazut noi

Ozonul a fost descoperit, in 1840, de Schonbein, si a fost folosit peste 160 ani pentru purificarea apei si tratarea pacientilor. De la inceputul secolului orase mari din Europa au folosit ozonul pentru a purifica rezerva de apa. Se stie de cel putin 100 de ani ca ozonul e un germicid puternic prin faptul ca omoara aproape instantaneu practic toate virusurile, bacteriile, toti fungii, parazitii, mucegaiurile, cancerul, etc. Se stie ca oxideaza aproape toate chimicalele facute de om.

CE ESTE OZONUL?

Ozonul este o forma alotropica a oxigenului, ceea ce inseamna ca este aceeasi substanta sub forme moleculare diferite si cu diverse proprietati. In atmosfera superioara, sub influenta radiatiilor ultraviolete, o parte din moleculele de oxigen () se disociaza in oxigen atomic(O). Acesti atomi, combinati cu moleculele de oxigen formeaza molecule de ozon (), care absorb eficient razele ultraviolete. Ozonul are proprietati oxidante puternice. Este un gaz instabil, in functie de temperatura si presiunea aerului. Se descompune rapid in oxigen la temperaturi mai mari de C.

Este un constituent natural al atmosferei fiind prezentat la o altitudine  situata intre 15-40 km si realizand un invelis protector pentru paant. Cea mai mare cantitate de ozon, aproximativ 90% se afla in stratul cuprins intre 8 18 km. Acest filtru foarte fin retine aproape in totalitate radiatia ultravioleta,  biologic nociva care se indreapta spre suprafata Terrei, regleaza temperatura din stratosfera cu implicatii deosebite in conditionarea circulatiei atmosferice si a climei globului terestru, protejeaza toate formele de viata de pe pamant. Scaderea concentratiei ozonului cu 1 % duce la sporirea intensitatii razelor ultraviolete deasupra solului cu 2 %.

Cantitatea de ozon cauzeaza doua probleme ecologice separate. Una tine de cresterea cantitatii de ozon in troposfera (ozonul din troposfera este un  component cheie in smogul fotochimic) si constituie o problema comuna  a multor orase din lume. Alta problema, tine de epuizarea  ozonului  din stratosfera.

Aceasta duce la scaderea eficacitatii sistemului imunitar, arsuri grave in zonele expuse la soare, reducerea culturilor si implicit a cantitatii de hrana, ca urmare a micsorarii frunzelor la plante, distrugerea vietii marine, a planctonului plante si animale microscopice care traiesc in suspensie aproape de suprafata apei cu care se hranesc animalele marine si implicit afecteaza hrana omului prin reducerea cantitatii de peste comestibil, degradarea unui numar important de materiale plastice utilizate in constructii, vopsele, etc.

Ozonul este cea mai mare binefacere pe care ne-a dat-o natura. Noi, nu numai ca nu trebuie sa-l distrugem cu excesele noastre sau sa ne multumim cu refacerea stratului de ozon din atmosfera, dar trebuie sa aprofundam cunoasterea si folosirea lui astfel incat sa pastram pentru totdeauna muntii inverziti, apele curate, parfumul pamantului proaspat, pentru ca istoria omenirii sa continue pentru multe mii de ani de acum incolo.

Un studiu recent despre vitamina C, facut de o echipa din SUA condusa de Dr. Mark Levine de la Institutele Nationale de Sanatate din Maryland, a aratat ca: ' cresterea celulelor expuse la vitamina C a fost redusa de la 50% la 99% in functie de tipul de cancer. Nu se cunostea de ce omora celulele canceroase dar nu si pe cele normale. Era posibil ca peroxidul de hidrogen sa produca leziuni care puteau fi reparate in celulele normale, dar nu si la nivelul celulelor canceroase sensibile. Peroxidul de hidrogen este un subprodus al ozonului. Un motiv pentru care n-au mentionat vitamina C, si probabil nu-l cunosc despre ea, este ca ea pacaleste celulele canceroase si le face sa creada ca este zahar. Tumora o inghite ca si cum ar fi zahar, si e distrusa din interior catre exterior. Prin urmare cu ozonul face o combinatie foarte eficienta. Ozonul distruge tumora de la exterior la interior, iar vitamina C din interior spre exterior. Totusi, ozonul si vitamina C nu ar trebui luate in acelasi timp; se anuleaza reciproc. Lasati doua ore intre utilizarea ozonului si administrarea vitaminei C."

Ozonul este concentrat in stratosfera intre 25 si 55 k si filtreaza 99% din radiatia ultravioleta a soarelui. In cantitati mici, radiatiile ultraviolete sunt benefice pentru organism (sintetizarea

vitaminei D, vindecarea ranilor superficiale) insa in cantitati mari provoaca arsuri ale pielii,

cancer de piele, cataracta, boli infectioase etc.

Degradarea stratului de ozon este cauzata de substantele nocive eliberate in atmosfera, in urma desfasurarii unor activitati antropice.

In anul 1985, oamenii de stiinta au adus la cunostinta ca primavara, deasupra statiei

Halli-Bei din Antarctictida, stratul de ozon s-a diminuat cu 40% in perioada 1977-1984. Ulterior s-a demonstrat ca regiunea cu continut redus de oxigen se intinde dincolo de hotarele Antarctidei.

Cercetarile din domeniu au evidentiat urmatoarele cauze ale distrugerii stratului de ozon:

- produsele chimice numite cloro-fluoro-carburi , folosite ca refrigerenti si in spray-urile cu aerosoli. Eliberate in atmosfera, aceste substante se descompun, clorul reactionand cu moleculele de ozon si distrugandu-le;

- rachete cosmice (o racheta cosmica elimina pana la 190t de clorura de

hidrogen, distrugator activ al stratului de ozon);

- aviatia supersonica, gazele emise de avioane continand oxizi ai azotului;

- alte chimicale (halocarburile bromurate, oxizii de azot din ingrasaminte).

Exista doua tipuri de ozon:
Ozon medical obtinut din oxigen pur.
Ozon non-medical. Ozonul facut din aerul pe care il respiram, care e majoritar azot, si are poluanti; ozonul facut din acesta va contine oxid nitric, alaturi de alte toxine.
Un generator de ozon de nivel medical foloseste un rezervor de oxigen pentru a produce ozon si acest ozon este mult mai eficient.

Poate fi ozonul daunator?

In primul rand trebuie facuta o distinctie intre ozonul din straturile inalte a atmosferei

(ozonul stratosferic) si ozonul prezent in spatiile in care ne miscam si respiram . In timp ce ozonul stratosferic este important si benefic pentru om deoarece ecraneaza radiatiile cosmice si solare vatamatoare, ozonul din aerul pe care il respiram prezinta riscuri insemnate.

Ca urmare a reactivitatii sale crescute, ozonul in concentratii crescute interactioneaza cu

substantele organice, modificandu-le structura. Daca ozonul este inspirat in plamani, poate sa duca la lezarea acestora. Chiar in cantitati mici, poate sa declanseze dureri toracice, tuse,ingreunarea respiratiei si iritatii ale cailor respiratorii. Consecintele negative ale ozonului sunt reversibile in cazul expunerii la concentratii mici din aceasta substanta.

Dupa cum a afirmat insusi Kofi Annan, Secretar-General ONU, trebuie urgentata reafirmarea angajamentelor pentru implementarea Protocolului. Munca trebuie sa continue in acest secol, pentru ca generatia noastra si generatiile viitoare sa reuseasca refacerea deplina a stratului de ozon.

Efortul comun al umanitatii pentru refacerea stratului de ozon este exemplul fascinant de actiuni comune impotriva dezastrelor, aratand cum poate fiecare individ de pe planete sa contribuie la buna starea omenirii si mediului.

Sa nu uitam ca sanatatea noastra, viitorul Planetei depind de noi, de gradul nostru de mplicare directa sau indirecta prin conduita pe care o avem fata de problemele de mediu.

STRATUL DE OZON este localizat in stratosfera si constituie un filtru natural care absoarbe cea mai mare parte a radiatiilor ultraviolete, periculoase pentru organismele vii. In cantitati mici, radiatiile ultraviolete sunt benefice pentru organism (sintetizarea vitaminei D, vindecarea ranilor superficiale) insa in cantitati mari provoaca imbatranire prematura, arsuri ale pielii, cancer de piele, cataracta, boli infectioase, slabirea sistemului imunitar etc. De asemenea, actioneaza asupra structurii ADN, ducand la modificari in ecosistemele acvatice si terestre cu implicatii majore in echilibrul trofic

Stratul de ozon este ingerul pazitor al globului pamantesc , el este produs la altitudini de 15.000 metri pana  la 50.000 metri, in stratosfera prin electrizarea oxigenului. Rolul lui este de a proteja Pamantul, el poate absorbi si retine 90 % din razele ultraviolete care ajung pe Pamant.

Odata cu accelerarea dezvoltarii industriale, stratul de ozon a inceput sa se degradeze, prin cantitatea tot mai mare de gaze nocive produse la suprafata terestra, care ajunse in atmosfera au produs dereglari consistente in stratul de ozon.

Stratul de ozon s-a diminuat nu numai la polii Pamantului, ci si in zone intens populate: nordul Europei, Rusia australa, sudul Frantei, nordul Peninsulei Iberice si Argentina. Specialistii sustin ca, in aceste zone, echilibrul stratului de ozon este tot mai periclitat de emisiile de substante de natura antropica, cum sunt hidrocarburile fluoroclorurate si bromurate si, in general, substantele care au numeroase utilizari in industrie sau agricultura.

Este situat si produs natural in straturile superioare ale atmosferei, la o altitudine de peste 10-50 km, avand o concentratie maxima la circa 30 km. Se estimeaza ca la ora actuala exista circa 3 miliarde de tone de ozon. Daca tot ozonul ar fi concentrat in forma pura, atunci el ar avea forma unui strat de doar 3 mm in jurul pamantului.Ozonul absoarbe puternic radiatiile ultra violete de lungimi de unda cuprinse intre 210 si 290 mm, disociindu-se in dioxigen si oxigen atomic; acesta este principalul efect benefic al ozonului - filtrarea razelor ultra violete ale caror lungimi de unda sunt inferioare valorii de 290 mm, foarte daunatoare vietii pe Pamant.La suprafata pamatului, ozonul se poate forma in timpul furtunilor cu descarcari electrice. Cauza disparitiei ozonului se considera a fi poluarea atmosferei cu compusi chimici care reactioneaza cu ozonul, in special hidrocarburi fluorurate si clorate gazoase.Acesti compusi se intalnesc in special la fabricarea freonului, agentul de racire utilizat pana nu demult in majoritatea congelatoarelor si conditionerelor; de asemenea se utilizeaza in cantitate mare la asamblarea deodorantelor, fixativelor, etc.Subtierea stratului de ozon, pune in pericol existenta intregii omeniri. De aceea, in 1985 a fost format "Comitetul de Coordonare pentru protectia stratului de ozon" si au fost luate masuri drastice, pana la interzicerea folosirii freonului si a altor agenti frigotehnici. Acestea au permis a se incetini ritmul de marire a gaurilor de ozon, dar nu au oprit definitiv procesul.Temperaturile scazute in absenta impuritatilor, sunt responsabile de formarea unei acumulari de ozon, iradiate constant de catre soare.In utimii ani, nivelul de ozon din emisfera nordica s-a redus cu circa 10%.Sondajele repetate, zborurile stratosferice ale avioanelor echipate cu laboratoare, au permis identificarea poluantilor susceptibili a se afla la originea fenomenului. In afara oxizilor de azot, prezenta clorului provenind de la clorofluorocarbon - mai comun denumit "freon" - a parut a fi cauza principala a acestei accelerari a distrugerii paturii de ozon.Ramane sa vedem daca aceste cauze sunt exclusiv naturale sau se datoreaza actiunii umane.In primul caz, istoria climatica a Pamantului pe parcursul a sute de milenii, ne permite sa credem ca nu este cazul sa ne nelinistim.In al doilea, dimpotriva, tinand seama de amploarea fenomenului si de la rapiditatea extinderii sale in timp, trebuiesc luate masuri de urgenta la scara mondiala pentru a se indeparta perspectiva unei catastrofe planetare.

STARE NATURALA

Formula moleculara a ozonului este , masa moleculara fiind de 48 , adica de 1,5 ori mai mare decat cea a oxigenului, fiind prezent in atmosfera in cantitati foarte mici. In concentratii foarte mici este un gaz aproape incolor si inodor, dar in concentratii mai mari apare mirosul puternic de iarba verde, iar cand aceasta depaseste 15% are culoarea verde deschis.

Ozonul se gaseste in cantitati mici numai in straturile superioare ale atmosferei. In straturile inferioare ale atmosferei nu se poate dovedi prezenta ozonului prin nici un mijloc.

Continutul in ozon al atmosferei, desi mic, influenteaza mult clima. Ozonul impiedica radiatiile de lungime de unda mica,caldura degajata la disocierea sa in oxigen, straturile superioare ale atmosferei la o temperatura relativ ridicata.

FORMAREA OZONULUI ste situat si produs natural in straturile superioare ale atmosferei, la o altitudine de peste 10-50 km, avand o concentratie maxima la circa 30 km. Se estimeaza ca la ora actuala exista circa 3 miliarde de tone de ozon. Daca tot ozonul ar fi concentrat in forma pura, atunci el ar avea forma unui strat de doar 3 mm in jurul pamantului.Ozonul absoarbe puternic radiatiile ultra violete de lungimi de unda cuprinse intre 210 si 290nm, disociindu-se in dioxigen si oxigen atomic; acesta este principalul efect benefic al ozonului - filtrarea razelor ultra violete ale caror lungimi de unda sunt inferioare valorii de 290 mm, foarte daunatoare vietii pe Pamant.La suprafata pamatului, ozonul se poate forma in timpul furtunilor cu descarcari electrice. Cauza disparitiei ozonului se considera a fi poluarea atmosferei cu compusi chimici care reactioneaza cu ozonul, in special hidrocarburi fluorurate si clorate gazoase.Acesti compusi se intalnesc in special la fabricarea freonului, agentul de racire utilizat pana nu demult in majoritatea congelatoarelor si conditionerelor; de asemenea se utilizeaza in cantitate mare la asamblarea deodorantelor, fixativelor, etc.Subtierea stratului de ozon, pune in pericol existenta intregii omeniri. De aceea, in 1985 a fost format "Comitetul de Coordonare pentru protectia stratului de ozon" si au fost luate masuri drastice, pana la interzicerea folosirii freonului si a altor agenti frigotehnici. Acestea au permis a se incetini ritmul de marire a gaurilor de ozon, dar nu au oprit definitiv procesul.Temperaturile scazute in absenta impuritatilor, sunt responsabile de formarea unei acumulari de ozon, iradiate constant de catre soare.In utimii ani, nivelul de ozon din emisfera nordica s-a redus cu circa 10%.Sondajele repetate, zborurile stratosferice ale avioanelor echipate cu laboratoare, au permis identificarea poluantilor susceptibili a se afla la originea fenomenului. In afara oxizilor de azot, prezenta clorului provenind de la clorofluorocarbon - mai comun denumit "freon" - a parut a fi cauza principala a acestei accelerari a distrugerii paturii de ozon.Ramane sa vedem daca aceste cauze sunt exclusiv naturale sau se datoreaza actiunii umane.In primul caz, istoria climatica a Pamantului pe parcursul a sute de milenii, ne permite sa credem ca nu este cazul sa ne nelinistim.In al doilea, dimpotriva, tinand seama de amploarea fenomenului si de la rapiditatea extinderii sale in timp, trebuiesc luate masuri de urgenta la scara mondiala pentru a se indeparta perspectiva unei catastrofe planetare.

La sfarsitul lunii iulie, cercetatorii de la Universitatea britanica Exeter au aratat ca ozonul ar putea avea un rol mult mai important in schimbarile climatice decat cel prezis de oamenii de stiinta pana acum. Cercetatorii spun ca, aflat in imediata apropiere a pamantului, ozonul afecteaza plantele, reducandu-le capacitatea lor de a absorbi dioxidul de carbon din atmosfera. Studiul facut la Exeter e considerat foarte important in comunitatea stiintifica, deoarece demonstreaza ca ozonul are un efect indirect, destul de mare, asupra partii joase a atmosferei. Cercetarile asupra stratului de ozon s-au concentrat si asupra efectelor daunatoare pe care acesta l-ar putea avea asupra plamanilor omului.

'Calculele asupra eficientei ecosistemelor de a prelua carbonul arata ca stratul de ozon e mai putin eficient decat credeam noi', a recunoscut Stephen Sitch, unul dintre autorii studiului. Cercetatorii au realizat un model electronic care sa estimeze impactul schimbarilor din stratul de ozon dupa excesul de dioxid de carbon din atmosfera, pe o perioada de doua sute de ani, intre 1900 si 2100. Astfel, scenariile facute de cercetatori pe calculator arata ca ozonul poate reduce productivitatea plantelor cu 23%. Una dintre cele mai importante proprietati ale ozonului e cea de purificare a aerului. Pe langa aceasta, ozonul mai are si proprietati antibacteriene, elimina mirosurile neplacute, descompune gazele otravitoare, stopeaza procesul de dezvoltare a bacteriilor. In privinta efectelor antibacteriene, el poate scadea numarul de bacterii (colibacili, bacilii dizenteriei, bacilii tuberculozei) si virusi care se gasesc in aer sau in diverse dispersii.

In plus, datorita faptului ca are diverse proprietati de oxidare si descompunere, poate sa neutralizeze si sa descompuna prin oxidare diverse noxe cum ar fi: monoxidul de carbon, dioxidul de sulf, hidroxid de sulf, amoniacul, metanul, astfel incat sa elimine toxicitatea si mirosul neplacut al lor .

In mediile cele mai dificile, cum ar fi pietele de peste, fabricile de hartie, de cauciuc, de bauturi, dar si in magazinele ce vand produse insecticide, crescatoriile de pasari si de caini, in care exista puternice mirosuri neplacute, ozonul le ioelimina cu usurinta. Folosirea ozonului in incaperi, bucatarii, subsoluri si toalete creste foarte mult calitatea aerului si poate elimina total monoxidul de carbon, dioxidul de sulf, hidrocarburile din componenta gazelor de ardere ale tevilor de esapament ale automobilelor sau eliberate in atmosfera de catre fabrici.

Specialistii romani au inceput observatiile pentru stratul de ozon total la 1 ianuarie 1980. In prezent, aceste observatii se executa cu regularitate maxima. Specialistii de la Institutul National de Meteorologie si Hidrologie spun ca masuratorile pentru ozon se efectueaza zilnic, pe game largi de grosimi optice ale atmosferei, utilizandu-se trei lungimi de unda.

Calculul cantitatii totale de ozon se face imediat, iar valorile sunt transmise in timp real in Canada si Grecia, in vederea intocmirii hartilor emisferice de ozon. In 1992, au fost introdusi noi coeficienti de absorbtie in ecuatiile de calcul ale ozonului. Tot atunci a fost folosit pentru prima data un format nou pentru raportarea lunara a rezultatelor, fapt care a impus reevaluarea intregii baze de date despre ozon pe plan mondial. Aceste cerinte au fost aplicate si datelor din Romania, astfel incat, in prezent, statia de la Bucuresti este considerata ca fiind una dintre statiile cu cele mai corecte masuratori.

In principal, specialistii de la Bucuresti si-au concentrat cercetarea asupra climatologiei ozonului corelata cu conditiile meteorologice la scara locala si regionala. Ei fac analiza ozonului in functie de variatiile circulatiei si a variabilitatii sale naturale, de influenta temperaturilor stratosferice, dar si de stabilirea tendintei de variatie a ozonului la scara emisferica. De asemenea, in ultimii ani, a fost imbunatatit modelul matematic folosit (botezat simbolic 'Aladin'), prin testarea si implementarea unei noi ecuatii de prognosticare si estimare, prin utilizarea unor parametri meteorologici noi, cum ar fi temperatura.

Romania este un participant permanent al programului international de monitorizare a ozonului atmosferic. Pana acum, Autoritatea Nationala de Meterologie a participat la toate campaniile intensive de masuratori, in decada 1991-2001, toate destinate evaluarii evolutiei stratului de ozon la latitudinile medii si polare ale Europei.

De ce purificatorul cu ozon a fost primit cu atata entuziasm in intreaga lume ? Pentru ca el are o responsabilitate istorica , este ingerul pazitor a sanatatii milioanelor de utilizatori , este un produs care pune in miscare o epoca . De ce discutam despre protectia mediului inconjurator la nivelul fiecarei familii ? Pentru ca poluarea casnica reprezinta 59% din totalul poluarii . Presedintele Jiang a spus : ' protectia mediului inconjurator este politica noastra de stat ' . Conducerea centrala are un tel calauzitor , ca pana  in anul 2000 , fiecare provincie din intreaga tara , sa raporteze realizari in protectia mediului inconjurator . Orasele Beijing si Shanghai spera ca pana  in anul 2010 sa devina orase model pentru intreaga lume in ceea ce priveste protectia mediul inconjurator. Premierul Lipeng , in discursul televizat de investire in functia de presedinte al comisiei membrilor permanenti ai Adunarii Nationale , a precizat ca de acum incolo , China va pune accent pe protectia mediului inconjurator , mai ales la nivelul familiei. Presedintele Jiang , in discursul de anul trecut, cu ocazia inundatiilor a atins si subiectul protectiei mediului inconjurator spunand despre protectia mediului inconjurator ' efortul se depune in prezent, binefacerile se vad dupa 1000 de toamne ' . Protectia mediului inconjurator in strainatate este considerata o opera de binefacere , o munca binele public .

Principiul lui de functionare este foarte simplu , el foloseste ca materie prima aerul, iar ca energie curentul electric. In aer oxigenul se gaseste in proportie de 20,93 % , azotul in proportie de 78,1 %, aerul ajunge in acest aparat, se genereaza curent electric de inalta tensiune , inauntru se gaseste un generator de inalta tensiune si o lampa de ozon, atomii de oxigen din aer dupa expunerea la aceasta tensiune, se vor lovi unii de altii si se vor uni, formand ozonul

Oxigenul O2 si ozonul O3 au caracteristici diferite :
1. Mirosul - ozonul are miros de iarba proaspata , asemanator cu mirosul de iarba de la munte, dupa o ploaie cu tunete si fulgere , asemanator cu cel din preajma cascadelor;
2. Greutatea specifica este mai mare , fiind de 1,5 mai mare decat a aerului , de aceea cand folosim purificatorul cu ozon in aerul din incaperi , aparatul trebuie asezat intr-un loc mai sus , pentru ca ozonul eliberat de el, pe cat posibil sa se poata raspandi in jos .
Bine , dar unde este inalta tehnologie a sterilizatorului nostru bactericid ? Este datorita faptului ca nu modifica azotul din aer ci se ocupa numai de oxigenul din aer, astfel incat ozonul sa ajunga la un nivel ridicat cantitativ ca si concentratie si puritate .
Acest sterilizator bactericid este avansat, consumatorul putand sa-l foloseasca cu usurinta.

Efetul bactericid al purificatorului cu ozon

Este bine cunoscuta metoda de sterilizare cu ajutorul ultravioletelor , de aceea mai jos vom compara purificatorul cu ozon cu aceasta metoda:

timpul dupa sterilizare(min.)

numarul de bacterii martor

numarul de bacterii dupa sterilizare

procentul de distrugere a bacteriilor

sterilizarea cu ozon

sterilizare cu ultraviolete

Din tabelul de mai sus putem observa ca sterilizarea cu ozon este mai sigura, mai rapida mai completa si dureaza mai mult decat metoda de sterilizare pentru distrugerea bacteriilor cu ultraviolete .

Efectul bactericid asupra bacteriilor experimentale :(Laboratorul pentru Controlul Igienei Mediului Inconjurator al Academiei de Stiinte si Medicina Preventiva din China)

bacteriile
pentru experiment colibacilul

timpul diferit de actiune ( minute ) ; procentul mediu de eliminare ( % )

Stafilococus aureus

bacilus difteri

Prezentul produs a fost testat si masurat de catre Laboratorul pentru Controlul Igienei Mediului inconjurator al Academiei de Stiinte pentru Medicina Preventiva Chineza ( este unitatea stabilita de catre Ministerul Sanatatii pentru a decide asupra tehnologiilor si metodelor de control si masurare in domeniul sigurantei sanitare a diverselor produse ce pot influenta sanatatea oamenilor).

Purificatorul cu ozon poate fi folosit la imbaiere pentru infrumusetare

Duceti-va si luati un butoi de lemn, puneti piatra cu bule de gaz in interiorul butoiului, umpleti jumatate cu apa calda, Ia 37-41 grade Celsius, asezati-va in butoi, cu nivelul apei ajungandu-va pana  la piept. Dupa un timp jumatatea superioara a corpului va transpira abundent, iar  in transpiratie se gaseste 1,5 % acid lactic si 1,5% uree. Aceste toxine provin din oxizii de sulf, oxizii de carbon din aerul inspirat de d- voastra ieri sau alaltaieri, din poluantii din apa pe care ati baut-o, din urmele de insecticide toxice din mancarea ingerata, toate astea se elimina prin transpiratia de dupa baie.

Ce este sanatatea ? Sanatatea inseamna sa intre in organism aerul, apa si alimentele de buna calitate si sa eliminati ceea ce este toxic. Eliminarea se face pe trei cai: solidele se elimina prin intermediul intestinelor, urina se elimina prin intermediul rinichilor iar toxinele prin intermediul glandelor sudoripare. Cand va imbaiati in apa ozonata 20 de minute, in aceste 20 de minute puteti fie sa meditati sau sa cititi o carte. Dupa o baie 20 de minute veti avea urmatoarele senzatii. Prima senzatie este ca s-a accelerat circulatia sanguina deoarece ozonul din aer, dupa ce a intrat in apa, procentul lui de dizolvare in apa fiind de 13 ori mai mare ca al oxigenului, o mare cantitate de oxigen va penetra porii, ii va debloca, sub pori se aflandu-se vasele de sange.

Sangele care circula in vase are in compozitia sa apa, greutatea lui moleculara Ia barbati este de 1,059 iar la femei este de 1,052, sangele barbatilor este mai dens, iar sangele femeilor este mai putin dens deoarece femeia, in fiecare luna, are o ajustare. Oxigenul dupa infiltrare va determina cresterea cantitatii de oxigen transportate de hemoglobina, cantitatea de oxigen absorbita de hemoglobina reprezinta forta sa de transport, ea determina ca sangele sa fie circulat activ; circulatia va face sa ajunga la ficat pentru detoxifiere substantele necesare de pe peretii interni ai vaselor de sange sau sa ajunga la rinichi fiind filtrate de acestia, dupa dializa sangelui toxinele se elimina, de aceea, dupa terminarea imbaierii daca va duceti la closet, urina va fi foarte multa si acida. De ce este asa ? Pentru ca au fost eliminate substantele acide,   din organism. A doua senzatie dupa terminarea imbaierii este ca va va manca pielea timp de aproximativ o saptamana. Spre exemplu, daca mergeti la toaleta sa urinati si urinati pe mana, dupa uscare veti avea mancarimi pentru ca aceasta contine amoniac. De asemenea, in timpul imbaierii veti transpira abundent. Daca se intampla sa nu transpirati, beti un pahar de apa calduta si veti incepe imediat sa transpirati.

Daca in timpul imbaierii, vreti sa va spalati pe cap, luati un lighean si varsati in lighean apa din butoi pe care o veti folosi la spalarea capului, fara sa folositi sampon, dupa spalare veti observa ca nu mai aveti matreata iar parul nu mai este gras. De asemenea , veti observa ca se inchid porii pielii d-voastra, ca pielii i-a crescut elasticitatea, stralucirea si a devenit mai alba. In plus, spalarea este benefica in cazul bolii Beri-Beri.

Mirosul axilar - vara in masinile de transport in comun, cand ridicati mana sa va tineti iar ceilalti calatori va roaga sa stati jos, inseamna ca aveti un puternic miros axilar. Baile de ozon imbunatatesc situatia in trei luni de zile. In cazul hipertensiunii, a diabetului, va ameliora starea d-voastra. Aciditatea stomacului, imbaierile va ajuta garantat. Deci oamenii care nu stau bine cu intestinele si stomacul trebuie sa bea apa ozonata sa neutralizeze acidul din stomac. Oamenii care au dureri de oase si dureri de articulatii in timpul imbaierii cu ozon vor avea o senzatie de amorteala, baile cu ozon la care se adauga alcool au un efect  bun, aceasta metoda fiind confirmata si verificata de catre societatea japoneza pentru convalescenta.
Dupa ce terminati imbaierea va uitati in apa din butoi si vedeti un strat de grasime. Care este cauza ? Ozonul face ca grasimea de pe pielea d-voastra sa aiba aceeasi densitate cu apa si cu transpiratia, eliminandu-se, in afara transpiratiei si acizii grasi care nu mai sunt necesari, avand un efect deosebit de bun pentru imbunatatirea starii pielii de pe intreg corpul. In Beijing, un muncitor intr-un atelier a avut o ulceratie a picioarelor timp de peste 10 ani.

Dupa baile cu ozon timp de doua luni s-a vindecat si s-a intors la lucru.
Baile cu ozon mai au inca un efect asupra functiei sexuale la barbat, mai ales asupra barbatilor de varsta medie 40-50 de ani, ducand la recuperarea functiei sexuale, aceasta creste cu 30%, avand o baza in stiinta medicala, fiind recunoscuta de catre academia medicala de recuperare cu ajutorul izvoarelor termale din Japonia. Ajuta foarte mult la recuperarea intregii functii sexuale a barbatilor, dar mai ales in cazul blocajelor climaterice. Barbatii intra in andropauza la cca. 65 de ani iar femeile intra in menopauza la cca. 48 de ani, dar datorita lipsei de oxigen pentru foarte multi oameni aceste fenomene apar mai devreme. Eu va vorbesc acum din punctul de vedere al mentinerii sanatatii.  Are efecte deosebit de bune pentru igiena intima a femeilor. Nu mai trebuie sa se duca la farmacie sa cumpere nu stiu ce lichid de curatare, nu stiu ce medicament pentru igiena fiziologica; este de ajuns sa faci bai cu ozon si vei observa binefacerile lucrurilor naturale, simtindu-te deosebit de bine. Cei care cumpara acest aparat si nu-l folosesc la imbaiere se poate spune ca nu l-au folosit complet si din pacate pierd foarte mult.
Inca ceva, sa vorbim despre cosmetica. Dimineata cand va treziti, sperati ca pielea d-voastra sa aiba elasticitate si stralucire, va racoriti cu apa rece. Dimineata luati un vas, tratati apa cu ozon, dupa 10 minute respirati adanc, introduceti fata in lighean si suflati aer. Repetati procedeul cu respiratie de 3 pana  la 5 ori. Dupa ce ati terminat cu spalatul imbracati-va si puteti iesi pe usa. Dupa 2 saptamani veti observa ca pielea este mai alba, s-au redus punctele negre, pistruii, petele de batranete si s-au redus si ridurile. Experimentand in timp va veti da seama ca pretul acestui aparat renteaza, putand fi folosit timp de peste 5.000 de ore (10 ani de zile). Timp de 10 ani nu aveti consumabile. Folositi doar curent electric, iar el va lucra folosind aerul ca materie prima. Consumul de energie electrica este de 15 Wati. Impreuna cu costul aparatului ar iesi un pret de 5 yuani pe luna. Daca aveti acest aparat in casa puteti sa nu mai folositi sampon, sapun de corp detergent sau cosmetice si faceti o economie de 50 de yuani pe luna si protejati si sanatatea intregii familii. Dupa ce ati terminat baia, nu aruncati apa. Puneti hainele intregii familii in apa si tratati 30 de minute fara sa puneti detergent. Dupa 30 de minute s-au descompus toate impuritatile poluate si sulfurile. Aceste haine, camasi si gulere, frecati-le foarte putin cu un pic de detergent, limpeziti-le si puneti-le la uscat. Apa ramasa de la spalatul hainelor, folositi-o la spalatul geamurilor, si la sters pe jos. Restul de apa o pastrati si cand mergeti la WC, nu folositi apa din rezervor, pentru ca atunci cand apasati butonul rezervorului risipiti 14 litri de apa. Folositi apa asta pentru closet. Acest aparat e miraculos pentru protectia mediului inconjurator.
Acum va voi face o experienta legata de dezintoxicare ca sa vada toata lumea. Acesta este un insecticid cumparat din Beijing, iar in acest pahar se gasesc doi pestisori aurii. Voi pune insecticidul in pahar si voi otravi pestisorii. Pestele se intoxica prin intermediul branhiilor, dupa un minut este deja otravit. Daca nu este tratat cu ozon va muri imediat dupa tratament, dar cu purificatorul cu ozon va elimina o cantitate mare de fecale cu efect de detoxifiere. Acest insecticid are puritate 100%, noi descompunem doar ramasite toxice din legume si fructe. Acum toata lumea sa priveasca, pestisorii sunt  in agonie, gata, nu se mai misca! Acum ii pun in apa ozonata. Vor elimina o cantitate mare de fecale pentru a se dezintoxica, revenind la starea normala de vivacitate.

Folosirea purificatorului cu ozon in aer

Se foloseste in principal in incaperi, in birouri, in sali de conferinta dar principala intrebuintare este in bucatarie. Exista un raport al Organizatiei Mondiale a Sanatatii care arata faptul ca femeile care gatesc in fiecare zi in bucatarie au de 6 pana  la 8 ori mai multe sanse de a se imbolnavi de cancer de plamani decat barbatii care fumeaza un pachet de tigari pe zi. De ce este asa? Pentru ca gazul care arde in bucatarie arde cu adevarat in proportie de numai 46 % iar 54% iar restul de gaz se evapora fara sa arda, rezultand monoxid de carbon. in mod obisnuit, in locuinte, hota este montata mai sus decat inaltimea omului si de aceea, atunci cand gatiti gazele nearse complet sunt inspirate mai intai d-voastra pe nas si abia dupa aceea hota le absoarbe. De aceea va recomand ca atunci cand sotia d-voastra gateste in bucatarie, mutati si aparatul acesta inauntru. Dupa ce a terminat de gatit, ii puteti scoate afara. Acest aparat descompune monoxidul de carbon in dioxid de carbon si oxigen.

Tigara dauneaza in trei feluri, in primul rand, gudronul de nicotina ataca plamanii. In al doilea rand, monoxidul de carbon (CO) deoarece afinitatea lui este mai mare decat a oxigenului de 250 de ori, mai ales in cazul inhalarii secundare. Tu personal tragi fum la mana intaia, ceilalti nu fumeaza, dar inspira fumul expirat de tine, este fumatul pasiv. Nocivitatea fumatului pasiv este de 1,3 ori mai mare decat a celui la prima mana iar copii fumeaza la mana a treia, avand o nocivitate de 1,6 ori mai mare. De ce ? Fumatorii la mana intai fumeaza, dupa care expira fumul. Fumatorii pasivi inspira fara sa expire. De aceea fumatorii pasivi au dreptul la refuz. Daca spre exemplu aveti acasa musafiri, au venit cativa prieteni fumatori inveterati care fumeaza in sufragerie, fumul raspandindu-se peste tot. D-voastra sunteti fumatori pasivi fiind mai afectati decat ei. Aveti cateva solutii. Prima solutie ar fi sa-i poftiti afara si sa se intoarca dupa ce au terminat de fumat. A doua solutie este sa-i lasati sa fumeze inauntru si sa iesiti d-voastra afara, urmand sa va cheme cand au terminat de fumat. Daca nici una din aceste variante nu poate fi intrebuintata, atunci mai exista o solutie, sa porniti purificatorul cu ozon, care sa descompuna monoxidul de carbon in dioxid de carbon si oxigen, substante ce nu sunt nocive organismului uman. Purificatorul cu ozon este foarte eficace in cazul astmului. Cantareata Denglijun a murit in Thailanda la 42 de ani in urma unei crize de astm. In acel moment ea locuia la hotel, iar daca ar fi avut acest aparat, poate astazi ar fi putut veni la Shanghai sa ne cante 'Cand mai vine dl. pe la mine?'.
Oxigenul din aer produce ozon cu sarcina negativa care atrage si descompune o mare cantitate de fum cu sarcina pozitiva. S-a rezolvat problema celor trei factori nocivi ai gudronului de nicotina, s-a rezolvat problema monoxidului de carbon si s-au descompus compusii de cianura. De aceea spun, cel mai bine este ca prietenii fumatori sa se lase de fumat. Cei care nu se pot lasa de fumat sa bea mai multa apa ozonata, sa foloseasca mai mult purificatorul cu ozon.
Cand purificatorul cu ozon este folosit in aer are eficacitate pe o suprafata de 70 mp, dar in Beijing exista unele separeuri KTV in care pe 30 mp. se pun doua aparate, deoarece sunt localuri publice, noi am proiectat aparatul pentru uz casnic. El trebuie sa functioneze in sensul in care sufla aer aparatul de aer conditionat si nu trebuie pus intr-o pozitie contrara directiei din care sufla aparatul de aer conditionat, altfel eficacitatea lui va avea de suferit. Poate fi pus de asemenea, in bucatarie sau la closet, nu are nevoie de nici un consumabil pentru a functiona.
Doamnelor si domnilor, daca fiecare din noi va face cate putin pentru protectia mediului inconjurator, cu siguranta vom muta muntii din loc. Astazi am facut o demonstratie legata de noul concept al protectiei casnice a mediului inconjurator avand in minte doua scopuri; primul ar fi ca fiecare dintre d-voastra. sa economiseasca apa, sa reduca poluarea si sa nu mai foloseasca produsi chimici. Al doilea scop este ca fiecare dintre d-voastra sa obtina sanatate si sa traiasca pana  la 125 de ani. Daca vom putea sa popularizam acest concept in continuare, sensul ei va fi mai important decat castigurile financiare. Daca vom putea sa aducem acest aparat in casele milioanelor de oameni, vom putea contribui la protectia mediului inconjurator astfel incat muntii inverziti sa existe in continuare, apele limpezi sa curga la nesfarsit si sa pastram mediul inconjurator in starea naturala, aducand fericire copiilor, nepotilor si generatiilor urmatoare. Discursul meu se sfarseste aici si va doresc tuturor multa sanatate si viata lunga precum si implinirea tuturor dorintelor.

REACTII DE FORMARE

1. Reactia de formare a ozonului din oxigen este endoterma:

kcal/mol

2. In toate procesele in care iau nastere atomii liberi de oxigen, alaturi de molecule de oxigen, se formeaza si ozon. Ecuatia stoechiometrica de mai sus reprezinta suma a doua reactii elementare, ruperea moleculei in atomi O si reactia unui atom O cu molecula .

a. Descarcari electrice in oxigen sau in aer. La trecerea curentului electric prin aer sau la descarcari electrice prin varfuri ascutite apare miros de ozon. Metoda obisnuita de a prepara ozon (dupa Berthelot) consta in trecerea de oxigen uscat prin spatiul ingust (cca. 2mm) dintre doua tuburi de sticla concentrice, cufundate in apa, respectiv umplute cu apa. Cei doi electrozi sant legati de polii unui transformator(10000 volti, 0.05 amperi). Se obtine un amestec de oxigen cu 2-3 % ozon.

b. Disocierea termica a oxigenului molecular. La temperatura ridicata (peste ) moleculele disociaza in atomi de O, care se combina cu , dand ozon. La racire ozonul se descompune insa in oxigen (ozonul fiind o combinatie endoterma, conform principiului lui La Chatelier, echilibrul de formare al ozonului este complet deplasat spre stinga, sub cca. ). Moleculele pot insa exista la temperaturi sub, cand viteza de reactiei de descompunere este mica. In consecinta se poate obtine ozon, incalzind oxigen molecular pana la temperatura de disociere si apoi racind brusc gazul("calire"). Daca, de exemplu, se cufunda in lichid un bastonas de oxid de ytriu si zirconiu, incalzit la cca. prin trecerea unui curent electric, ozonul format se dizolva in oxigen lichid rece, unde poate fi recunoscut prin culoarea si reactiile sale.

c. Lumina ultravioleta transforma partial oxigenul in ozon, dupa cum sa mai spus. De aceea se simte miros puternice ozon in apropierea lampilor de descarcari electrice in vapori de mercur.

d. In procesele electrolitice in care se degaja oxigen la anod, acesta contine uneori mici cantitati.

e. In reactiile chimice in care se formeaza atomi liberi de oxigen, acestia se transforma, in mica parte, in ozon. Astfel de reactii sant: reactia fluorului molecular cu apa ; descompunerea peroxidului de hidrogen la temperatura joasa; descompunerea termica a acidului permanganic, (din si ), , si etc. La oxidarea fosforului alb in aer se formeaza mici cantitati de ozon, ceea ce dovedeste ca in aceasta reactie apar intermediar atomi liberi de oxigen.

Evolutia in timp a gaurii in stratul de ozon:

In 1985 , oamenii de stiinta au descoperit pe cerul Antarcticii o gaura enorma in stratul de ozon . Gaura observata de catre oamenii de stiinta in stratul de ozon avea suprafata de 8.110.000 km patrati, egala cu cea a Braziliei. Dupa analize s-a aflat ca aceasta gaura din stratul de ozon a aparut cu 100 de ani in urma , datorita faptului ca tarile dezvoltate din America si Europa , dupa revolutia industriala, revolutia mijloacelor de productie , al doilea razboi mondial , au crescut nivelul de trai al cetatenilor , fiind un efect al activitatilor de zi cu zi. Oamenii de stiinta au dat urmatoarea avertizare : daca omenirea va continua sa distruga stratul de ozon in acelasi ritm , in 150 de ani, oamenii vor trebui sa paraseasca aceasta planeta , datorita gaurii din ce in ce mai mari din stratul de ozon , omenirea nu va mai putea locui pe Pamant, deoarece datorita distrugerii stratului de ozon , razele ultraviolete din lumina Soarelui vor penetra 100 % suprafata Pamantului.

Toate vietuitoarele de pe Pamant se vor imbolnavi de cataracta si cancer al pielii, vor cadea frunzele din copaci, ecosistemul va suferi transformari ireparabile, suprafata padurilor se va micsora drastic , pamantul se va desertifica , clima se va incalzi si vor disparea multe specii de animale.

De la descoperirea gaurii in stratul de ozon si pana in prezent, oamenii de stiinta au incercat sa gaseasca raspunsuri la intrebarile ridicate de aceasta problema globala. In primul rand s-a descoperit ca degradarea stratului de ozon este cauzata de interventia unor produsele chimice numite cloro-fluoro-carburi, folosite ca refrigerenti si in spray-urile cu aerosoli. Eliberate in atmosfera, aceste substante se descompun, clorul reactionand cu moleculele de ozon, distrugandu-le.

In Romania, eforturile de scadere a emisiilor de gaze cu efect de sera sunt concretizate in doua planuri nationale de actiune, Planul National de Actiune pentru Schimbari Climatice si Programul National de Eliminare Treptata a Substantelor care Epuizeaza Stratul de Ozon. Prin legea nr. 84 din decembrie 1993, Romania a aderat la Conventia privind protectia stratului de ozon, adoptata la Viena la 22 martie 1985 si la Protocolul privind substantele care epuizeaza stratul de ozon, adoptat la Montreal, la 16 septembrie 1987. De asemenea, a acceptat Amendamentele la Protocolul de la Montreal privind substantele care epuizeaza stratul de ozon, adoptate la Londra in 1993, la Copenhaga in 2001 si Montreal in 2001.

In 1785, cercetatorul olandez Martinus Van Marum a observat prezenta in aerul proaspat de dupa ploaie a ozonului. El a remarcat mirosul de iarba verde din atmosfera, fapt care l-a determinat sa cerceteze daca exista o substanta noua. In 1840, germanul Christian Friedrich Schonbein a continuat studiile predecesorului sau si a denumit acest gaz folosind cuvantul grecesc 'ozon'. Masuratori de ultima ora arata ca gaura de ozon de deasupra Antarcticii s-a redus de la 29,5 milioane dekilometri patrati la numai 23 milioane de kilometri patrati, dovedind ca masurile impuse sunt eficiente.

Potrivit statisticilor OMM, gaura de ozon, favorizata in general de frigul din stratosfera din timpul iernii australe, apare, in general, la inceputul lunii august si incepe sa se micsoreze intre jumatatea lunii noiembrie si jumatatea lunii decembrie. 'Anul acesta, temperatura in stratosfera a fost mai ridicata decat in 2006. Este, deci, posibil ca din acest motiv gaura sa fie mai mica', a declarat profesorul Braathen.

Ozonul nu trebuie niciodata utilizat in locul filtrarii obisnuite. Filtrele mecanice, chimice si biologice sunt indispensabile vietii acvatice dintr-un acvariu. Ozonul reprezinta doar o imbunatatire. Fiecare are un rol diferit. Filtrarea ajuta bacteriile cu rol pozitiv, ozonul omoara agentii patogeni. Ozonul se foloseste doar pentru purificarea apei si eliminarea agentilor patogeni care pot produce imbolnavirea pestilor.Totusi bolile pot aparea chiar si in cazul folosirii ozonului si a ultravioletelor. Cand un bazin se afla in tratament medicamentos, se inchide ozonizarea si sterilizatoarele UV. Cand tratamentul s-a incheiat, acestea se pot repune in functiune. Ozonul se poate folosi si atunci cand adaugam sare in bazin pentru prevenirea sau combaterea unor bolilor. Deoarece sterilizatoarele UV pot avea rezultate mai bune comparativ cu folosirea ozonului, nu se recomanda ca ozonul sa fie folosit in loc de UV.

(+) Click pentru a mari

Cercetatorii masoara cu ajutorul imaginilor din satelit dimensiunile gaurii de ozon (vezi medalion), care a depasit suprafata Antarcticii

Specialistii de la Organizatia Mondiala de Meteorologie vin cu o veste buna despre gaura de ozon de deasupra Antarcticii. In august 2007, gaura din stratul de ozon era sensibil mai mica decat era in aceeasi perioada a anului 2006. Singurul semn de intrebare ar fi legat de temperaturile foarte mari din aceasta vara, care ar fi putut dilata atmosfera, astfel incat gaura doar sa para mai mica. Cercetatorii stau in aceste zile cu ochii pe cerul Antarcticii si analizeaza fenomenul, in septembrie fiind perioada cand, de regula, gaura atinge cele mai mari dimensiuni in fiecare an.

Geir Braathen, expert in meteorologie de la Organizatia Mondiala de Meteorologie (OMM), a declarat saptamana trecuta ca gaura de ozon formata in stratosfera (adica la altitudini cuprinse intre 15 si 25 de kilometri fata de sol) are in prezent 23 milioane de kilometri patrati. Pierderile maxime de ozon se inregistreaza, in general, in perioada 20-25 septembrie. In 2006, gaura de ozon atinsese un nivel record, de 29,5 milioane de kilometri patrati. Atunci, specialistii in stratosfera se alarmasera pentru ca spartura ramasese la aceasta dimensiune maxima timp de peste patru luni.

Ozonul cuprins in acest strat - foarte fragil, fiind concentrat ar forma o fasie cu o grosime de numai 3 mm in jurul Pamantului. Acest filtru foarte fin retine aproape in totalitate radiatia ultravioleta biologic nociva care se indreapta spre suprafata Terrei, regland temperatura din stratosfera cu implicatii deosebite in conditionarea circulatiei atmosferice si a climei globului terestru, protejand toate formele de viata de pe Pamant.

Misiunea principala a ozonului in straturile superioare ale atmosferei este de a proteja Terra de razele ultraviolete ale soarelui.

Sporirea cantitatii de radiatie poate provoca distrugerea treptata a lumii vii. Asadar, energia solara care se distribuie pe suprafata Pamantului provoaca in stratosfera o fotodisociere a oxigenului cu formare de oxigen atomic, instabil, care ataca celelalte molecule, pentru a forma in final un compus reactiv, ozonul prin actiunea razelor solare asupra oxigenului. Aceasta actiune are loc de cateva milioane de ani, dar compusii naturali de azot din atmosfera

se pare ca au mentinut concentratia de ozon la un nivel stabil. Ozonul stratosferic are proprietati pozitive, in principal de a absorbi sau a reflecta multe din razele ultraviolete emise de soare si in acelasi timp, fiind un filtru deosebit de eficient pentru radiatiile UV-B.

STRUCTURA OZONULUI

Oxigenul este singurul element care:exista in doua forme alotropice, ambele compuse din molecule mici, gazoase la temperatura obisnuita.

Structura moleculelor de ozon a fost stabilita prin metoda difractiei electronilor si mai tarziu prin metoda microundelor. Molecula are forma angulara si dimensiunile fig.1. Cele doua distante O-O sant egale.

DESEN

Egalitatea celor doua legaturi O-O a fost explicata printr-o rezonanta intre doua structuri limita, I si II . Potrivit definitiei rezonantei, distributia electronilor in molecula reala nu corespunde nici uneia din cele doua structuri. Cei doi electroni sant uniform distribuiti intre cele doua legaturi, in modul reprezentat de formula III.

DESENR

Daca electronii ar fi localizati ca in formula I sau II, cele doua legaturi ar trebuie sa fie inegale. Pe de alta parte, cei doi atomi de oxigen ar trebui sa fie hibridizati si unghiul de valenta ar trebui sa fie . Faptul ca acest unghi este mai mic decat si mai mare decat , pledeaza pentru o hibridizare intermediara, intre si , la atomul central.

PROPRIETATI FIZICE

Ozonul are proprietati oxidante puternice. Este un gaz instabil, in functie de temperature si presiunea aerului.. Se descompune rapid in oxigen la temperaturiai mari de 35 grade C.Are un miros specific si poate fi simtit de majoritatea oamenilor la o concentratie extreme de joasa (0,02 ppm/volum). E relativ solubil in apa, solubilitatea depinzand de temperature apei, si de tipurile procedeelor de lichefiere.

Molecula de ozon este un agent oxidant puternic capabila sa formeze reactii chimice puternice care sa contribuie la reactii de oxidare suplimentare. Dezvoltarea ozonizarii ca practica curenta in tratare apei potabile s-a dezvoltat in principal datorita produselor nocive rezultate in urma clorinarii (formarea compusilor halogenati).Utilizarea ozonului in tratarea apei este inca in plina dezvoltare, deci intelegerea mecanismului actual al reactiilor ozonului cu constituenti ai apei pure nu este completa. Cele mai recente cercetari si experiente au demonstrat ca unele influente recunoscute ale ozonarii au fost asociate cu necesitatile de oxidare cerute de continutul organic al sursei de apa ca si de limitarea numarului de substante ca fierul si magneziul. Cercetarile si experienta au aratat ca procesul de ozonizare poate fi influentat de pH, bicarbonati, carbonati si alte proprietati ale apei care pot avea efect asupra descompunerii ozonului. Ozonul este al 2-lea oxidant puternic dupa fluorina..

Ca oxidant puternic, ozonul elibereaza cu usurinta unii atomi de O pentru a forma legaturi cu alte substante. La nivele joase, aceasta trasatura caracteristica a sa, face din ozon un procedeu excelent pentru improspatarea aerului. Potentialul sau de oxidare si solubilitatea sa il face un dezinfectant si anipoluant foarte bun al apei. Atomii de O eliberati de ozon fac legaturi cu poluantii organici si chimici, facondu-l un excelent dezinfectant al mediului. Reactivitate sa puternica il face un oxidant mai puternic decat cloramina in lupta contra bacteriilor, ciupercilor sau a altor organisme parazite. Ozonul este relativ inofensiv daca este folosit in mod responsabil. Deoarece folosirea ozonului este suficient de sigura pentru mediu, el a devenit utilizat pe scara larga pentru purificarea apei, iar folosirea sa s-a extins si la acvarii sau gradini subacvatice.

Ozonul are proprietati antibacteriene, elimina mirosurile neplacute, descompune gazele otravitoare, stopeaza procesul de dezvoltare a bacteriilor, purifica aerul. Deci, folosirea ozonului in incaperi (bucatarii, subsoluri, toalete, birouri, sali de conferinte, etc.) poate elimina efectele nocive ale fumului si a diverselor gaze, previne infectia cu diversi virusi creste foarte mult calitatea aerului.

1. Ozonul lichid nu se amesteca in orice proportie cu oxigenul lichid. Un amestec de oxigen si ozon se lichefiaza, la racire cu azot lichid, formand doua faze lichide. Cea superioara , colorata albastru deschis contine cca. 30% ozon; cea inferioara; colorata albastru inchis contine 75% ozon. Aceasta faza din urma explodeaza usor.

2. Punctul de fierbere al ozonului este ,iar punctul de topire este de . Densitatea ozonului este de 1.78.

3. Chiar in starea gazoasa, ozonul are o culoare slab albastra . El mai absoarbe in ultraviolet si in inflorosu. Ozonul are un moment electric permanent.

4. Ozonul este putin solubil in apa, dar se dizolva in lichide organice.
5. Mirosul caracteristic al ozonului este perceput la diluatii foarte mari. Chiar in concentratii mici, ozonul este foarte toxic.

PROPRIETATI CHIMICE

1. Descompunerea termica . Fiind o combinatie endoterma, ozonul se descompune in oxigen molecular, cu degajare de energie. Energia degajata este evident egala cu cea absorbita la formarea din molecule . Ozonul lichid explodeaza usor, prin lovire sau chiar spontan; in stare solida explodeaza chiar la , pin simpla atingere.

Amestecul de oxigen cu mai putin de 10% ozon este stabil la temperatura obisnuita, dar se descompune la . Descompunerea este accelerata de catalizatori ca sau .

2. Ozonul este un agent oxidant puternic. In reactii de oxidare ozonul dezvolta o molecula si un atom de O , de ex. ozonul pune in libertate iod din ioduri ionice, ca NaI, KI etc.:

Ozonul oxideaza numeroase substante anorganice, de ex. sulfura de plumb (neagra) pe care o transforma in sulfat de plumb(alb):

3. Ozonul reactioneaza energetic cu multe substante organice. Bucati de vata imbibate cu alcool, eter sau ulei de terebentina, introduse intr-un amestec de oxigen si ozon se aprind imediat. Cu substante organice care contin legaturi C=C, ozonul formeaza combinatii numite ozonide. Cauciucul, care contine legaturi de acest fel, este distrus repede de ozon, la fel si colorantii organici care se decoloreaza

Ozonul omoara microorganismele din aer si apa si este un bun dezinfectant pentru apa de baut.

DOMENII DE UTILIZARE ALE OZONULUI

Eliminarea rezidurilor de hormoni si antibiotice din carnea de pasare si porc, eliminarea urmelor de pesticide si ingrasaminte chimice din legume si fructe.

Spalarea carnii, legumelor sau fructelor intr-un vas de plastic, cu apa suficienta, cat sa le acopere, duce la elinimarea
hormonilor si antibioticelor din carne, iar aceasta va fi mai frageda iar gustul mai placut. Legumele si fructele vor avea un gust deosebit de bun, prin descompunerea reziduurilor de pesticide si ingrasaminte chimice, marindu-se perioada de pastrare a prospetimii. Profunzimea de penetrare este de 10 cm. efectul antibacterian si de dezintoxicare ajunge la 99,5 %.

10/15 min.

Eliminarea mirosurilor neplacute, fumului de tigara, distrugerea mucegaiului, distrugerea virusilor si bacteriilor din aerul din camere, restaurante, baruri, subsoluri ect.

Ozonul are un efect oxidant foarte puternic, fiind recunoscut ca un bactericid cu spectru larg, deosebit de eficace. Puterea sa de oxidare este de 600 pana la 3000 mai mare decat cea a clorului. Ozonul oxideaza si descompune cu rapiditate substantele chimice ce produc mirosuri neplacute, avand efect de distrugere a mucegaiurilor , a mirosurilor neplacute  si patrunzatoare dupa renovarea locuintei. Ozonul descompune fumul, inclusiv cel de tigara, substantele toxice si nocive, oxideaza si reduce rapid monoxidul de carbon, sulfurile si benzenurile din aer etc.

> 10 min./
1 min.
m3

Prepararea orezului.

Tratarea orezului cu apa ozonata, nu numai ca elimina reziduurile de cadmiu, pesticide si ingrasaminte, dar face ca acesta sa devina delicios.

5 min.

Datorita distrugerii stratului de ozon din ultimii ani, folosirea pe scara larga a insecticidelor si fertilizatorilor , poluarea mediului inconjurator este pe zi ce trece din ce in ce mai grava , provocand efecte negative pe termen lung asupra vietii oamenilor . Firma noastra , pentru a imbunatati mediul in care traiesc oamenii, dupa ani de cercetari si dezvoltare a produsului, folosind diverse tehnologii brevetate de catre noi am reusit sa obtinem produsul de inalta tehnologie - sterilizatorul antibacterian cu ozon.
Tehnologia de sterilizare cu ajutorul ozonului, isi are inceputurile in anii 1970 , iar astazi este deja in faza de folosire pe scara larga .Tehnologia este considerata ca fiind cea mai buna metoda de sterilizare a  apei si a aerului, fiind una din cele 4 tehnologii mondiale esentiale ale mediului inconjurator in secolul XXI. Prezenta tehnologie se foloseste pe scara larga in Japonia,SUA, Anglia, Germania, Franta, avand o mare importanta in tarile dezvoltate.

Ozonul, ca molecula triatomica, nu se ataseaza de nici o alta substanta, se afla in echilibru, el este folosit la obtinerea unor noi produse. Este intrebuintat pentru dezinfectia sau purificarea apei potabile, avand o actiune mai puternica asupra virusilor si a germenilor sporulati, dar si asupra protozoarelor si algelor. Fata de clorinare are avantajul de a nu modifica gustul si mirosul apei. In concentratii mult mai mari, care se apropie sau chiar depasesc nivelul toxic, este folosit pentru sterilizarea abatoarelor sau a apelor industriale.Decoloreaza si inalbeste diferitele produse, de la tesaturi si fildes, pana la zahar. Se utilizeaza pentru a se provoca un efect rapid de imbatranire al lemnului si la invechirea artificiala a vinurilor, la obtinerea otetului, la imbutelierea berii, in prelucrarea ceaiului si a tutunului si desigur, foarte mult in industria chimica. Deoarece este un bactericid extrem de puternic, este utilizat in medicina impotriva diferitelor boli de piele. Datorita proprietarilor de actiune la nivelul celular, dar mai ales a lipsei de informatie stiintifica, exista falsa presupunere ca ozonul este un gaz daunator, toxic si periculos pentru om.Neadevarat! Ca orice lucru folosit in lumea aceasta daca este prea putin nu are efect iar ceea ce este in exces, este daunator.Ozonul nu face exceptie de la regula iar utilizarea lui benefica este un lux pe care si-l pot permite doar persoanele informate.

Purificarea/sterilizarea apei potabile (producerea apei pure de baut).

Prin ozonarea apei, aceasta va deveni mai pura, fiind distruse bacteriile, virusii si eliminate clorurile si metalele grele. Poate fi consumata dupa 5-10 min. pentru baut, la prepararea ceaiurilor, cafelei, la gatit , etc., cantitatea de oxigen a crescut de 13 ori fata de cea initiala, PH-ul ei va deveni slab bazic , ajungand pana  la 7,5 - 8,  iar grupul de molecule se va transforma in grup mic, raza scazand de la 120 de mm. pana la 53 de mm, fiind apropiata de apa celulelor corpului nostru.

10/15min.

Tratarea si prevenirea bolilor stomatologice.

Clatirea gurii cu apa activata cu ozon timp de cca. 1 saptamana trateaza problemele cavitatii bucale cum ar fi sangerarea gingiilor, inflamatiile parodontale, mirosul fetid al gurii ect.
Este indicata si sterilizarea periutelor de dinti, cel putin o data pe saptamana, pentru distrugerea bacteriilor ce se formeaza pe suprafata acestora.

3 min.

Eliminarea matretei.

Utilizarea apei bogate in ozon la spalarea capului elimina matreata, parul isi recapata culoarea si stralucirea, se regenereaza.
ATENTIE Temperatura apei nu trebuie sa depaseasca 37-41 grade, deoarece capacitatea de dizolvare a ozonului in apa se reduce proportional cu cresterea temperaturii acesteia. Aceasta precautie este valabila la toate tehnicile de imbaiere.

10 min.

Tratarea acneei albirea tenului si infrumusetarea.

Spalarea constanta cu apa bogata in ozon imbunatateste starea fizica, activeaza functiile celulare, stimuleaza metabolismul; trateaza bolile de piele; protejeaza, infrumuseteaza si albeste pielea, elimina punctele negre, pistruii, acneea si cosurile.

5 min.

Prevenirea si tratarea bolilor de piele ale picioarelor.

Majoritatea inflamatiilor si iritatiilor pielii piciorului sunt cauzate de catre fungi.
Imbaierea regulata a picioarelor in apa ozonata trateaza bolile de piele ale picioarelor cum ar fi dermatozele, piciorul Hong Kong, piciorul atletului, ciuperca piciorului, previne mirosul neplacut ect.

10 min.

Mentinerea sanatatii intregii familii.

Baile cu ozon  activeaza functiile celulare si stimuleaza metabolismul; au rol in dilatarea vaselor sanguine, scad colesterolul, previn hipertensiunea, arterioscleroza, precum si simptomele asociate bolilor de inima; elimina toxinele acumulate in ficat si rinichi, regleaza secretia endocrina; asigura relaxarea completa a pielii, muschilor si a creierului; amelioreaza tuberculoza, dispepsia, reumatismul, anemia, diabetul, uremia, racelile, migrenele, rezultate bune in prevenirea si tratare bolilor sexuale.

15 min.

Distrugerea virusilor si bacteriilor din aer.

Actioneaza in principal asupra membranei celulare, dupa care distruge substantele din interiorul membranei provocand moartea acestora. Sterilizarea este completa , iar igiena se pastreaza timp indelungat. Ozonul poate steriliza prin intermediul aerului care circula, ajungand in fiecare unghi al camerei, pana  la o  profunzime de 10 cm. in covoare , paturi si locuri greu accesibile, sterilizand antibacterian inclusiv pe suprafetele si in interiorul obiectelor cu forma neregulata.

10 min.

Albirea si sterilizarea lenjeriei.

Ozonul are un puternic efect oxidant, de aceea poate fi folosit ca  inalbitor si sterilizat pentru lenjerie. Puneti hainele intregii familii in apa si tratati 30 de minute. Dupa 30 de minute s-au descompus toate impuritatile si sulfurile. Apa ramasa de la spalatul rufelor, folositi-o la spalatul geamurilor si la sters pe jos.

30 min.

Eliminarea mirosurilor neplacute ale frigiderelor si aparatelor de aer conditionat.

Aplicarea ozonarii frigiderelor si aparatelor de aer conditionat distruge bacteriile si microbii ce se stie ca se dezvolta in mediul umed prezent in acest tip de aparate.
Dupa tratare mirosurile neplacute dispar iar perioada de pastrare a alimentelor creste.

ATENTIE ! In cazul ozonarii frigiderelor, evitati ca furtunul aparatului sa fie obturat de usa.

10 min.

Eliminarea mirosurilor de animale, eliminarea bacteriilor, a mirosurilor neplacute din acvarii si mentinerea sanatatii pestilor.dezinfectarea veselei, podelelor.

Ozonarea apei folosite la curatenia casei, a tacamurilor si veselei are efect deosebit de eficient de sterilizare si de eliminare a mirosurilor neplacute generate de animale. Ozonarea apei din acvarii o data pe zi, previne imbolnavirea pestilor, apa va deveni mai curata nu va mai capata mirosul neplacut caracteristic, putand fi schimbata o data la cca. 3 luni. Necesita mutarea pestilor in alt vas pe timpul ozonarii.

UTILIZARILE OZONULUI

Ozonul se poate folosi pe scara larga . Sistematizand se pot enumera domeniile de mai jos :
Sterilizare bactericida: se poate folosi in spitale , in salile de reanimare , in unitatile de stocare a sangelui, pentru sterilizarea aparatelor medicale, in fabricile de medicamente, in crescatorii de animale, in magaziile de stocare a alimentelor si recoltelor pentru a efectua sterilizarea bactericida.

Purificarea aerului : in diverse unitati economice, gradinite, locuri publice, mijloace de transport in comun, fabricile de bauturi si alimente pentru a improspata si purifica aerul astfel incat oamenii sa se bucure de o atmosfera curata. Prelucrarea apei reziduale : apa reziduala din spitale, industriala , menajera, etc..

Tratarea apei : sterilizarea si purificare resurselor de apa din intreprinderi, sterilizarea apei din unitatile economice , sterilizarea finala a apei potabile si a bauturilor din fabricile de bauturi si alimente , sterilizarea bactericida si depigmentarea si dezodorizarea in cazul livrarii pentru a doua oara a apei in cladirile foarte inalte , sterilizarea si purificarea apei folosita in bazinele de inot, etc..

Aparatele casnice : mentinerea prospetimii si dezodorizarea in frigidere , albirea si omorarea bacteriilor in cazul masinilor de spalat, dezodorizarea bactericida a aparatelor de aer conditionat, in cazul sterilizatoarelor casnice pentru fructe si legume , in cazul sterilizarii electronice a veselei fiind un aparat casnic din noua generatie foarte la moda .

Mentinerea sanatatii si a frumusetii : imbaierea si spalarea pe fata cu apa ozonata va face pielea mai alba , mai catifelata eliminand bacteriile si prevenind imbatranirea, ajuta la tratarea bolii de picioare Hong Kong, a diverselor boli de piele si boli cu transmitere sexuala.

A.    Cresterea animalelor:

Ozonul constituie un element necesar in timpul procesului de crestere al animalelor. Rezultatele cele mai spectaculoase sunt evidentiate in halele de crestere a puilor si pasarilor de carne.

Data fiind capacitatea sa de dezinfectie si de oxigenare, numarul bolilor in randul populatiilor de pasari este mult diminuat, iar dezvoltarea lor generala este mai sanatoasa.

Adaptate mediului de lucru, aparatele din gama BRAD pot distruge virusul gripei aviare.

B.    Consevarea de scurta durata a marfurilor alimentare

-asepsia (dezinfectarea, dezinsectia) locului de depozitare;

-ierderi reduse la minimum;

cresterea timpului de conservare;

deodorizarea efectiva, evitand schimburile de mirosuri de la un produs la celalalt:

-scare si deshidratare (presiune si temperatura normala);

-eliminarea gazelor etilice care se produc prin maturarea legumelor si fructelor;

reducerea pierderilor de greutate la produsele din carne cu valori cuprinse intre 0,7-3%;

inhibarea formarii crustei de mucegai la mezeluri si branzeturi;

reducerea pierderilor prin putrefactie la oua;

createrea timpului de conservare la peste;

mentinerea prospetimii si aspectului placut la flori, si exemplele pot continua.

Avantajul indiscutabil al ambiantelor ozonizate in depozitarea produselor alimentare face ca solicitarile pentru livrarea de instalatii sa creasca pentru camerele reci (racitoare) dar mai ales pentru cele neprotejate termic.

Analiza de piata

Sterilizarea traditionala a apei de la robinet, a apei potabile in general, foloseste clorul ca sterilizator, dar in acelasi timp cu sterilizarea sunt produsi si compusi halogenati cancerigeni, rezultand o poluare secundara . Folosind sterilizarea cu ozon , dupa omorarea bacteriilor nu rezulta reziduuri daunatoare organismului uman, fiind rezolvata problema calitatii apei. Pana in prezent, vorbind doar despre apa potabila, numai in Europa se gasesc cateva zeci de mii de statii de epurare a apei ce folosesc ozonul pentru a steriliza si igieniza apa. Inlocuind clorul cu ozonul pentru a steriliza apa din bazinele de inot, rezulta o puritate mai mare a apei; dupa iesirea din apa, intregul corp este mai catifelat, eliminand astfel efectele secundare ale sterilizarii cu clor si mirosului patrunzator, neplacut al acestuia .

Statul interzice ca in procesul de sterilizare a apei pentru obtinerea apei pure , apei minerale sau apei folosite pentru diverse bauturi sa se foloseasca orice fel de substante chimice , fiind permisa numai sterilizarea cu ajutorul ozonului . Comerciantii straini cer ca pentru toate exporturile de alimente , medicamente si produse pentru igiena, sa se sterilizeze mediul ambiant al atelierelor si halelor de productie cu ajutorul ozonului . Speram ca si la noi in tara , vremea cand aceasta metoda va fi folosita pe scara larga.

Ozonul are foarte mare putere de a omori bacteriile , mucegaiurile si alte microorganisme , in plus nerezultand reziduuri poluante . Din acest motiv , ozonul este printre putinele substante ce pot fi folosite pentru sterilizarea si purificarea directa a alimentelor . Statele europene folosesc ozonul pentru a steriliza carnea , ouale , fructele , legumele si in industria bauturilor alcoolice; de asemenea folosesc ozonul pentru a steriliza containerele ce transporta alimente pe distante lungi . Ozonul este folosit in tehnologia prevenirii mucegaiului. Ozonul se foloseste si pentru a prelungi perioada de valabilitate a alimentelor usor perisabile . Prin folosirea ozonului perioada de valabilitate a carnii se dubleaza , ouale pot fi pastrate la rece timp de 8 luni , branza poate fi inmagazinata in siguranta timp de 63 zile, in cazul capsunilor , strugurilor, perioada de pastrare se dubleaza ; de asemenea se prelungeste perioada de pastrare a bananelor.

Se cunoaste poluarea pe care o produce apa reziduala, spre exemplu : apa reziduala menajera, apa reziduala din spitale , apa reziduala industriala, poluarea produsa de aceasta fiind cea mai grava, dar datorita pretului foarte mare al utilajelor de tratare a apei poluate , multe fabrici nu pot trata apa industriala poluata, in ciuda dorintei lor. Sterilizarea cu ajutorul ozonului, a apei poluate industriale este ieftina, putand fi folosita pentru dezodorizare , depigmentare , omorarea bacteriilor, a diverselor alge, eliminarea fenolilor, cianurilor, insecticidelor, fierului, manganului si al sulfurilor.

Toata lumea stie ca in toalete exista o cantitate mare de colibacili si in plus sunt urat mirositoare. Prin folosirea ozonului se oxigeneaza si se descompun produsele chimice ce produc aceste mirosuri neplacute . Ozonul are o putere deosebita de a elimina mirosurile neplacute, acesta caracteristica putand fi folosita in abatoare, in crescatoriile moderne de pui sau de porci, pentru a elimina mirosurile neplacute cat si pentru a preveni bolile la animale.

In afara de acestea purificatorul cu ozon poate fi folosit in foarte multe domenii de activitate . Piata are o mare necesitate de astfel de aparate , avand perspective deosebit de bune.