OBIECTUL CINETICII CHIMICE

Chimie

OBIECTUL CINETICII CHIMICE

Studiul vitezei de desfasurare a reactiilor chimice precum si factorii care o influenteaza constituie obiectul cineticii chimice.

Orice reactie chimica are nevoie de un anumit timp pentru a se produce. Astfel, reactia de formare a apei din ioni (neutralizarea) ca de altfel majoritatea reactiilor ionice, are loc instantaneu, in timp ce formarea apei din oxigen si hidrogen gazos la temperatura camerei practic nu are loc in absenta unor substante care sa favorizeze reactia (catalizatori). Odata cu cresterea temperaturii peste 500-600oC reactia decurge lent, iar la o temperatura mai ridicata se produce cu viteza foarte mare, prin explozie. Deci, una si aceeasi reactie poate decurge mai repede sau mai incet in functie de conditiile in care are loc. Acest lucru este foarte important deoarece pe de o parte reactiile pot fi incetinite sau accelerate dupa necesitati prin modificarea conditiilor de reactie, iar pe de alta parte pentru ca a dus la concluzia ca transformarile substantelor prezinta un mecanism de reactie specific. Pentru a reactiona, moleculele necesita o anumita cantitate de energie numita energie de activare care sa le scoata din inertia lor chimica. De aici rezulta ca in explicarea mersului reactiilor intervin atat aspecte cinetice cat si termodinamice. Am vazut ca termodinamica studiaza din punct de vedere energetic starea de echilibru a unui sistem chimic si conditiile de realizare spontana a reactiilor, ocupandu-se numai de produsii initiali si finali. In timp ce unele aspecte ale starii de echilibru termodinamic pot fi cercetate pe baze cinetice ca doua procese opuse, viteza de reactie nu poate fi studiata numai pe baza consideratiilor termodinamice deoarece, in cursul reactiilor chimice rezulta deseori produsi intermediari de care nu tine seama termodinamica. De aici concluzia ca cinetica chimica cerceteaza mai profund unele aspecte ale reactiilor chimice, punand la dispozitie o metoda adecvata pentru studierea mecanismelor de reactie. Prin problematica ei, cinetica chimica isi gaseste largi aplicatii in industrie in vederea reglarii factorilor externi in sinteza industriala, dar si in biochimie pentru studierea modului in care organismele vii (plante si animale) isi autoregleaza mecanismul de reactie (metabolismul) sub actiunea diferitilor factori interni si externi.

In timp ce termodinamica chimica poate prevedea sensul in care poate decurge o anumita reactie, cinetica chimica in general nu poate prezice un mecanism de reactie. Acest lucru este dovedit de numeroase reactii care, aparent sunt asemanatoare, dar care se desfasoara dupa mecanisme diferite.