Username / Parola inexistente

Home Documente Upload Resurse Alte limbi doc

“Parfumul” de Patrick Süskind - recenzie

Parfumul, de Patrick Süskind a fost tradus de Grete Tar­tler, la E­ditura Humanitas, Bucuresti, 2003. Autorul romanului este de o­ri­­gine germana, fiind nascut in 1949 in Bavaria. Este un romancier con­temporan, care a studiat la inceput istoria medievala si moderna la München si la Aix-en-Provence (Franta), dupa care a lucrat ca sce­narist. Insa debutul sau literar l-a avut in dramaturgie, cu piesa Der Kontrabass (Contrabasul) in 1981, care a fost jucata cu success pe marile scene ale teatrelor de la vremea respectiva. Notorietatea i-a ­a­dus-o primul sau roman, Das Parfum (Parfumul), scris in 1985, ro­man ce a devenit intr-un timp foarte scurt un bestseller in­ter­na­tio­nal. Prima editie a traducerii sale in romana a avut loc in anul 1989, la Editura Univers. Povestea romancierului a fost ecranizata intr-o pelicula care poarta numele de Per­fume, the story of a murderer (Parfumul, istoria unui criminal), care s-a bucurat deasemenea de un mare succes pe micile ecrane.    In acest roman este vorba despre viata unui criminal in serie, Jean-Baptiste Grenouille, ca­re devine expert in crearea esentelor de parfumuri si devine obsedat de inventarea unui parfum per­fect, care sa manipuleze simturile oamenilor si care sa il transforme intr-o persoana adorata si di­vi­nizata de lumea din jurul sau. Actiunea are loc in Franta secolului XVIII, unde “ traia […] u­nul dintre cei mai geniali si mai detestabili barbati dintr-un veac nu sarac in personaje geniale si de­testabile.” Povestea socheaza prin felul in care autorul descrie actiunea si prin detaliile u­lu­i­toa­re cu ajutorul carora contureaza personalitatea si dorinta cruda si lacoma a criminalului de a de­tine mirosurile, dar in special parfumurile. Daca vei patrunde in mintea si in inima lui Gre­nouille, vei gasi si sentimente de dragoste, dupa care tanjeste, dar poti ramane surprins de actele pri­mitive prin care el isi ducea la indeplinire planul. El este omul fara miros propriu, dar care de­vi­ne singurul stapan al mirosurilor.

Patrick Süskind reuseste prin cuvinte sa-ti trezeasca simturile si imaginatia, astfel incat sa po­ti simti diferite mirosuri, duhori sau chiar parfumuri irezistibile redate cu mare atentie asupra de­taliilor. “Monstrul” mirosurilor este umanizat datorita dorintei sale de a simti iubirea, dar de­fapt el este inzestrat doar cu un simt iesit din comun de dezvoltat al aromelor, al mirosurilor, de ca­­re devine obsedat. Aceasta dorinta de a crea parfumul ideal va fi platita cu viata de tinerele fe­cioa­re pe care Jean-Baptiste Grenouille le va sacrifica. Este o poveste cruda, ce cucereste publicul prin imaginile olfactive transpuse, o poveste dra­matica, atingerea unui ideal, o implinire sufleteasca a unui om fara identitate, pus in locul u­nui geniu. Este o carte care te face sa constientizezi importanta mirosurilor, care pot distinge “ve­chiul si noul […] prin miros, ca orice cuta a trupului tau e un receptacul de miresme si ca totul in lu­me are o amprenta olfactiva”

Surse de informare:

Süskind, Patrick, Parfumul, traducere de Grete Tartler, Bucuresti, Editura Humanitas, 2003, pag. 5

Süskind, Patrick, Parfumul, traducere de Grete Tartler, Bucuresti, Editura Humanitas, 2003, nota autorului